Jaakko Pöyry Group Oyj lopettaa alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminnan

Jaakko Pöyry Group Oyj on päättänyt lopettaa tappiollisen alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoimintansa. Tämän Energia-liiketoimintaryhmään kuuluvan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2000 noin 31 miljoonaa euroa. Vuoden 2000 toimintakertomuksessa on todettu, että konsernin strategisena tavoitteena on parantaa suhteellista kannattavuutta niin, että konsernin liikevoitto on yli kahdeksan prosenttia. Liiketoiminnan luonteesta johtuen kokonaistoimitusprojektien kannattavuus on alhaisempi kuin konsultointi- ja engineering–liiketoimintojen. Nyt toteutettu toimenpide on osa suhteellisen kannattavuuden nostamiseen tähtäävää ohjelmaa.

Alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminnan lopettamiskustannusten kattamiseksi Jaakko Pöyry Group Oyj tekee vuoden 2001 ensimmäisen neljänneksen tulokseen ylimääräisen 6 miljoonan euron suuruisen varauksen. Vastaavasti ensimmäisellä neljänneksellä tuloutetaan ruotsalaisten eläkesäätiöiden (SPP) vuonna 2000 vahvistamat eläkemaksujen palautukset, joita ei ole huomioitu vuoden 2000 tuloksessa, yhteensä 5 miljoonaa euroa.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen