METSO FÖRLÄNGER ANMÄLNINGSPERIODEN I BUDET PÅ SVEDALA

Granskningen av Metsos ansökan om godkännande för sitt erbjudande för Svedala Industri AB från US Federal Trade Commission (FTC) fortsätter att göra framsteg. Under granskningsprocessen har det framkommit att Metso utöver den verksamhet som ingår i det eftergiftspaket som avtalades med EU Kommissionen även kan förväntas avyttra sin verksamhet inom kvarnar för att kunna erhålla ett godkännande från FTC. Metso bedömer att de begärda avyttringarna och den fortsatta FTC granskningen kommer att ta cirka två månader. Följaktligen har Metso beslutat att förlänga anmälningsperioden för sitt erbjudande till den 1 juni 2001. Metso kan komma att besluta om ytterligare förlängning av anmälningsperioden om detta bedöms vara nödvändigt.

Försäljningsprocessen för det eftergiftspaket som avtalades med EU Kommissionen går fortsatt framåt och Metso fortsätter diskussionerna med ett fåtal utvalda köpare. Metso har nu också inlett en försäljning av sin verksamhet inom kvarnar vilken har en årsomsättning om cirka 20-30 miljoner euro. Den totala årsomsättningen för dessa två verksamheter är cirka 160-170 miljoner euro vilket motsvarar cirka 7-8 procent av den sammanlagda omsättningen för Metso Minerals och Svedala.

Metso står fast vid sitt villkorade erbjudande som offentliggjordes den 21 juni 2000. Med undantag för förlängningen av anmälningsperioden är villkoren i erbjudandet från Metso till aktieägarna i Svedala Industri AB som offentliggjordes den 21 juni 2000 oförändrade (prospekt daterat den 7 juli 2000).

Metsokoncernen är en global leverantör av maskiner och system till processindustrin. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (berg- och mineralbearbetning) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.