Nextra inngår global roaming-avtale

Nextra, som leverer IP-baserte kommunikasjonsløsninger til det europeiske bedriftsmarkedet, har inngått en roaming-avtale med det amerikanske selskapet GRIC Communications, Inc. Avtalen omfatter totalt 95 land verden over, og innebærer at brukerne i disse landene vil betale lokaltakst ved sikker tilknytning til bedriftens nettverk og Internett. Dermed styrker Nextra sitt internasjonale aksess- og VPN-tilbud betraktelig, ved å gi brukerne mulighet til å knytte seg til de om lag 4000 lokale tilknytningspunkter, eller såkalte POPer (points of presence), som omfattes av avtalen.

Med en stadig økende etterspørsel etter internasjonale VPN-løsninger, er både sikkerhet og kostnad ved oppkobling et sentralt tema. Gjennom roaming får brukerne en sikker tilknytning til nettet, samtidig som kommunikasjonskostnadene forbundet med de ansattes reiser reduseres betraktelig.

- Vi ser at norske bedrifter i stadig større grad internasjonaliseres, og at reiseaktiviteten er større enn noensinne. Dermed blir tilgjengelighet og mobilitet nøkkelfaktorer både for bedriftene og de ansatte. Vi har i samarbeid med GRIC utviklet løsninger som gjør mobile ansatte i stand til å arbeide effektivt, uansett hvor de befinner seg. Dette er en verdiøkende og kosteffektiviserende tjeneste som styrker vår strategiske satsing mot å bli bedriftenes totalleverandør av kommunikasjonsløsninger, sier direktør for Nextra Norge, Sveinung Hole.

GRIC-avtalen kompletterer Nextras ”global roaming”-tjeneste, som gir brukerne tilgang til nettverk og informasjon gjennom bærbar og håndholdt PC (PDA) og WAP-telefoner. Tjenesten gjelder kun Nextra-kunder. GRIC Communications, Inc. tilbyr sine tjenester i 150 land, med over 12.000 tilknytningspunkter til Internett.