Nokia ja BT testasivat IP-pohjaisia multimediapalveluita BT wirelessin koeverkossa Britanniassa

Nokia ja Britannian johtava operaattori BT ovat soittaneet täysin IP-teknologiaan perustuvan multimediapuhelun BT wirelessin testiverkossa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kaikki IP-pohjaisen kolmannen sukupolven verkon peruselementit on tuotu yhteen toimivaksi kokonaisjärjestelmäksi, ja merkittävä askel täysin IP-pohjaisten palveluiden kehittämisessä. Testiin kuului IP-pohjaisen äänipuhelun sekä puhetta täydentävien sovellusten, kuten videopuhelun ja multimediaviestien testaus.

Multimediasovellukset toteutettiin Nokian toimittamassa testijärjestelmässä, joka perustuu seuraavan sukupolven Internet-protokollaan IPv6:een. IPv6-protokolla mahdollistaa satojen miljoonien langattoman Internetin käyttäjien palvelemisen sekä lisää IP-verkkojen turvallisuutta ja parantaa äänen laatua.

IP-pohjainen kokonaisratkaisu mahdollistaa palvelujen luomisen yhteisessä perusjärjestelmässä nopeasti ja joustavasti BT wirelessin tytäryhtiöille, kuten Cellnet, ESAT Digifone, Telfort ja VIAG Interkom.

IP-teknologiat mahdollistavat kustannustehokkaat verkkoratkaisut. Arvioiden mukaan IP-pohjaisen pakettivälitteisen liikenteen määrä ylittää piirikytkentäisen liikenteen määrän vuonna 2005. Nokia tukee vahvasti kolmannen sukupolven avointa Iu-rajapintaa ja IPv6 -protokollan käyttöönottoa 3G-verkoissa.

BT wireless on johtava langattoman viestinnän yritys. BT wireless kehittää BT:n matkapuhelinpalveluita ja niiden kehitystä GPRS- ja 3G-verkoiksi maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks, viestintäosasto