Nest beste kvartal noensinne

Etter en dobling av omsetningen fra første kvartal 2000 leverte Pan Fish sitt nest sterkeste kvartal noensinne. Det er i første rekke selskapets satsing utover laksekonseptet mot pelagisk sektor som har gitt full uttelling. Resultatet før skatt ble NOK 296,4 millioner for første kvartal i år mot NOK 235,2 millioner samme kvartal i fjor.

Driftsinntektene ble NOK 1.502,5 millioner første kvartal mot NOK 717,6 millioner i fjor. Dette tilsvarer en økning på 109%. Driftsresultatet ble NOK 142,6 millioner mot NOK 111,0 millioner. Lave laksepriser gav som forventet et svakere resultat for oppdrettsvirksomheten for første kvartal sammenlignet med samme kvartal i fjor. Derimot viser virksomhetsområdet foredling god inntjening. I tråd med selskapets strategi om å øke foredlingsgraden og dermed komme nærmere konsumenten, har aktiviteten innen dette virksomhetsområdet økt betydelig første kvartal sammenlignet med i fjor. Nå selges i overkant av 40% av all laks produsert av Pan Fish som foredlet vare. Under finansposter er 'spin-off' av Pan Pelagic ASA inntektsført med NOK 231 millioner. I første kvartal i fjor bidrog realisasjon av egenbeholdning av konvertible obligasjoner med NOK 164 millioner i finansinntekter. I hele fjor realiserte Pan Fish NOK 561 millioner før skatt i salgsgevinster, inklusive gevinst fra salg av egne aksjer.

Balansen var NOK 5.267,2 millioner pr. 31.03.2001 sammenlignet med NOK 6.133,7 millioner ved årsskiftet. Dette er en reduksjon på NOK 866,5 millioner etter utskillelse av Pan Pelagic ASA. Netto rentebærende gjeld ble i samme periode redusert med NOK 808,4 millioner. Bokført egenkapital inkludert minoritetsinteresser, var NOK 864,7 millioner pr. 31.03.2001 mot NOK 581,4 millioner pr. samme tidspunkt i fjor. Utover den bokførte egenkapitalen hadde Pan Fish ASA pr. 31.03.2001 en beholdning av egne aksjer på 7.489.572 ervervet til gjennomsnittskurs NOK 55,11 pr. aksje. Kostprisen på beholdningen av egne aksjer er ført til fradrag i egenkapitalen. I tillegg er det med dagens børskurs en reserve på NOK 400 millioner i selskapets aksjer i Pan Pelagic ASA. Totalt har Pan Fishs investeringer i Pan Pelagic ASA gitt en verdiskapning for aksjonærene på NOK 900 millioner siden august i fjor.

Den bokførte verdien på konsernets konsesjoner globalt er NOK 895,4 millioner. I forhold til konsernets produksjonskapasitet på knapt 150.000 tonn tilsvarerer dette en pris pr norsk konsesjonsekvivalent på NOK 4,3 millioner under dagens fôrkvoteordning. I forhold til dagens prisnivå på konsesjoner, betyr dette at verdijustert egenkapital i Pan Fish er lik eller større enn kapitalisert verdi av selskapet.

Adm. dir. Arne Nore kommenterer resultatet slik:

'Med dette fremragende førstekvartalsresultatet, børsnotering av Pan Pelagic og den forestående 'spin-off' av Pan Marine, er Pan Fish et langt skritt nærmere sin langsiktige målsetting, som for øvrig er uttrykt i navnet Pan Fish; å bli et stort globalt fiskeriselskap som omfatter alt innen fisk. Pan Fish er i kraft av sitt fremragende globale managementteam, sine resultater og ressurser rustet til å opprettholde en ledende rolle i omstruktureringen av verdens raskt voksende sjømatmarked.'

Kvartalsrapport 1Q 2001