ORK - Avtale med Coca-Cola godkjent

Danske konkurransemyndigheter har den 23. mai godkjent at Carlsberg Breweries kjøper Coca-Cola Tapperierne A/S i Danmark, som tidligere var eid av Coca-Cola Nordic Beverages (CCNB).

Den 14. februar i år inngikk The Coca-Cola Company og Carlsberg A/S avtale om en oppdeling av CCNBs tapperivirksomheter. Avtalen var betinget av de relevante konkurransemyndigheters godkjennelse, og de praktiske konsekvenser av oppdelingen av CCNB kunne først gjennomføres når godkjennelsene foreligger. Med den danske godkjennelse er grunnlaget for en oppdeling av CCNB på plass, og selskapet vil bli avviklet i løpet av 2002.

Carlsberg Danmark A/S, et datterselskap av Carlsberg Breweries, arbeider med en plan for et tettere samarbeid mellom Coca-Cola Tapperierne og den danske ølvirksomhet med det formål å oppnå forventede synergier på 65-75 millioner NOK.

Carlsberg Breweries har også kjøpt det finske salgsselskap Coca-Cola Juomat, hvis aktiviteter blir lagt sammen med bryggeriet Sinebrychoff, som fra før tappet og distribuerte Coca-Cola i Finland.

CCNB har dessuten solgt den islandske franchise bottler Vifilfell til lokale investorer, og de svenske og norske Coca-Cola-virksomheter til The Coca-Cola Company. Carlsberg Breweries har et samarbeid med Pepsico i Norge og Sverige.