Nokia ja Sonera testaavat GPRS-verkkovierailujakolmannen sukupolven matkaviestinverkoissa

Nokia ja Sonera ovat ensimmäistä kertaa testanneet GRX (GPRS Roaming Exchange) -pohjaisten verkkovierailujen laatua kolmannen sukupolven matkaviestinympäristössä. Testaukset suoritettiin Nokian UMTS-testijärjestelmässä.

Soneran ja Nokian testit osoittivat prioriteetiltaan tärkeimmiksi luokiteltujen datapakettien kulkevan ongelmitta GRX:n kautta. Tämä tarkoittaa, että viiveherkälle liikenteelle voidaan antaa korkeita luokituksia myös GRX-pohjaisissa verkkovierailuissa, mikä mahdollistaa IP-pohjaisten palveluiden käyttämisen kaikkialla maailmassa.

Samalla alemman prioriteetin datansiirtoon voi käyttää jäljelläolevaa kaistanleveyttä, mikä maksimoi operaattorien välisten verkkovierailujen kapasiteetin eikä häiritse prioriteetiltaan tärkeämpää liikennettä.

Tuleville 3G-asiakkaille tarjotaan todennäköisesti useita eri palvelutasokategorioita, jotka on hinnoiteltu prioriteetin mukaan. Näin ollen tärkeimmäksi priorisoitu tosiaikainen data siirtyy luotettavasti myös ruuhkaisina aikoina, kun taas vähemmän tärkeälle datalle tarjotaan ns. best effort -palvelua, joka ei takaa tietovuolle erityiskohtelua ja on asiakkaalle edullisempaa.

"Maailmanlaajuiset verkkovierailut ja saumattomat palvelut ovat elintärkeitä kaikille operaattoreille ja palveluntarjoajille," sanoo johtaja Olavi Mertanen Nokia Networksista. "Nokia ja Sonera toteuttivat ensimmäisinä GRX-pohjaisen GPRS-verkkovierailun. Nyt olemme kärjessä kolmannen sukupolven verkkovierailujen testaamisessa. Nämä testit todistavat, että GRX on tulevaisuuden ratkaisu GPRS- ja 3G-operaattoreille, jotka haluavat saavuttaa johtoaseman seuraavan sukupolven matkaviestinnässä."

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks, viestintäosasto