Nokian palomuuri- ja VPN-laitteistojen markkinaosuus nousi yli 22 prosenttiin

Nokia on saavuttanut yli 22 prosentin osuuden maailmanlaajuisista palomuurien ja virtuaalisten yksityisverkkojen laitteistomarkkinoista. Kansainvälinen IDC-tutkimuslaitos arvioi uudessa "Internet Security Appliance" -raportissaan, että Nokia säilyttää myös vastaisuudessa asemansa yhtenä johtavista verkkoturvalaitteistojen toimittajista.

IDC:n mukaan verkkoturvalaitteistomarkkinat ovat kasvaneet viime vuosina voimakkaasti. Kun myyntitulot vuonna 1998 oli 182,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, vuonna 1999 ne nousivat jo 373,5 miljoonaan dollariin. Vuonna 2000 palomuuri- ja VPN-laitteistomarkkina oli lähes miljardin dollarin arvoinen (USD 942.8 miljoonaa), ja kasvua edellisvuodesta oli 150 prosenttia.

IDC uskoo nousun edelleen jatkuvan. Se ennustaa, että vuoteen 2005 mennessä palomuuri- ja VPN-laitteistomarkkinoiden koko on neljä miljardia dollaria.

IDC:n tutkimuksen kohteena ollut Nokia Internet Communications kuuluu Nokia Ventures -yksikköön. Nokia Internet Communications toimittaa yrityksille ja palveluntarjoajille erilaisia tietoverkkoratkaisuja. Tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa virtuaaliset yksityisverkot (VPN) sekä IP-verkkoturvaratkaisut. Lisäksi Nokia Internet Communications tarjoaa koulutusta, teknisiä, myynti- ja markkinointipalveluita sekä "First Call-Final Resolution" -asiakastuen.

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matka-puhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia Internet Communications