Telenor og Egmont i strategisk samarbeid: Snart får du tegnefilm på mobilen

Selskapene skal i samarbeid utvikle multimedietjenester som kombinerer lyd, bilder, grafikk og animasjon på en helt ny måte. På sikt vil det også bli mulig å overføre levende bilder direkte mellom mobiltelefoner.

Telenor tilfører samarbeidet kunnskap om UMTS-teknologien, mens Egmont har ekspertisen i å fortelle gode historier til barn, ungdom og voksne. Fra Egmont deltar medarbeidere fra norske selskaper som Egmont Serieforlaget og Nordisk Film (71 Grader Nord, Boyzvoice) samt fra danske Egmont (Jungeldyret Hugo, Hjelp! Jeg er en fisk), som utvikler tegneserier, animasjoner, tv-underholdning og PC-spill i en rekke land.

Innhold avgjørende
"Vi tror at mobiltelefonen i nær framtid vil bli en viktig kanal for underholdning og denne avtalen er viktig for å sikre godt innhold. Egmont er en av Europas største aktører innen underholdningsbransjen, og er særlig gode mot ungdomsmarkedet. Ungdom er i dag blant de største brukerne av mobilt Internett, og er også den viktigste målgruppen for de nye tjenestene vi her ser for oss," sier Knut Erik Walter, direktør for UMTS i Telenor Mobil.

Stor interesse for nye muligheter
"Det som binder Egmonts 100 forskjellige selskaper sammen, er å fortelle gode historier i vidt forskjellige trykte og elektroniske medier. Med Telenor-samarbeidet tar vi et spennende skritt inn i framtiden og i selskapene våre er det stor interesse for å prøve ut de nye mulighetene," sier Henrik Kristensen. Han er direktør i Egmont New Media, som koordinerer utvikling av innhold til nye digitale plattformer.

Om Telenor Mobil
Telenor Mobil er et selskap i Telenor Mobile, og er Norges største mobiloperatør. Per 31.03.2001 hadde Telenor Mobile 2,3 millioner mobilkunder i Norge. Omsetning i Norge i år 2000 var på 9,1 milliarder kroner. Telenor Mobil har rundt 1300 medarbeidere fordelt på 20 steder rundt i landet. Selskapet har som mål å være ledende på utvikling av nye mobile kommunikasjonstjenester, og satser sterkt på mobilt internett gjennom portalen djuice.no.

Om Egmont
Egmont er et internasjonalt mediehus som produserer kvalitetsunderholdning til barn og voksne når de ser, leser, lytter og leker. Egmont omfatter 100 selskaper med 4.200 medarbeidere i 24 land, herav 16 virksomheter i Norge. I fjor var Egmonts omsetning 8.2 miliarder danske kroner.