Nokia saavuttamassa kolmannen neljänneksen tulosennusteensa hieman ennakoitua alhaisemmalla myynnillä

Nokia antoi tänään lisätietoja yhtiön näkymistä vuoden 2001 kolmannen neljänneksen osalta. Yhtiö odottaa saavuttavansa 19. heinäkuuta antamansa kuluvaa vuosineljännestä koskevan tulosennusteensa.

Nokia on edelleen pystynyt säilyttämään johtavan asemansa myös levottomissa markkinaolosuhteissa kannattavuudesta tinkimättä. Kahden ensimmäisen kuukauden perusteella kolmannen vuosineljänneksen
pro forma liikevoittoprosentin odotetaan olevan 14-16 sekä osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) aiemmin ilmoitetun mukainen eli 0,14-0,16 euroa. Nokia odottaa kuitenkin kolmannen neljänneksen liikevaihdon olevan noin 5 % alhaisempi kuin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Aiemmin Nokia ennakoi 0-5 %:n kasvua.

Yhtiö jatkaa johtavan asemansa vahvistamista molemmilla päätoimialoillaan, langattomissa verkoissa ja matkapuhelimissa, joiden toimintaolosuhteet ovat viime kuukausina poikenneet toisistaan.

Nokia Mobile Phonesin liikevaihdon odotetaan olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vuoden 2000 kolmannella neljänneksellä. Nokia Mobile Phones on pystynyt säilyttämään terveen kannattavuustason myös kausivaihteluiden kannalta heikolla kolmannella vuosineljänneksellä johtavien tuotteidensa, onnistuneiden toimintatapojensa ja vahvan tuotemerkin ansiosta. Yhdysvaltain markkinoilla on merkkejä kysynnän elpymisestä ja vakaa kehitys Aasian markkinoilla jatkuu. Nokia aikoo esitellä tulevien kuukausien aikana useita uusia puhelinmalleja.

Meneillään oleva teknologiamurros ja siirtyminen langattomasta puheliikenteestä langattomaan dataliikenteeseen sekä taloudellinen epävakaus ovat lisänneet epävarmuutta verkkoliiketoiminnassa, kun jotkut operaattorit ovat arvioineet uudelleen gsm-verkkoinvestointiensa ajoitusta. Tämän odotetaan supistavan Nokia Networksin kolmannen vuosineljänneksen myyntiä ja kannattavuutta edelliseen vuoteen verrattuna.

Nokia julkistaa kolmannen vuosineljänneksen tuloksensa 19. lokakuuta 2001 ja suunnittelee antavansa lisätietoa neljännen vuosineljänneksen kehityksestä 11. joulukuuta.

Tähän tiedotteeseen liittyvä puhelinkonferenssi järjestetään tänään klo 16.00. Siihen osallistumisesta on lisätietoja osoitteessa www.nokia.com/investor.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja kuvaavat lausumat ovat tulevaisuuden-näkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: 1) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; 2) yhtiön kyky kehittää ja implementoida uusia tuotteita ja teknologioita; 3) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; 4) ennakoinnit kasvusta tai kannatta-vuudesta; 5) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin kannanottoihin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita yhtiöltä nyt odotetaan. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa poikkeamia, voivat olla esimerkiksi 1) alan olosuhteet, kuten tuotteiden kysyntä, kilpailutilanne, hinnoittelu, tuoteuutuuksien kuten Internet-yhteensopivien puhelimien hyväksyttävyys, kilpailijoiden uutuustuotteet, teknologiamuutosten vaikutukset mukaan luettuna yhtiön menestys uusilla kolmannen sukupolven markkinoilla, operaattoreiden uutuustuotteiden ja -palveluiden esittely ja markkinointi, yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponentteja kolmansilta osapuolilta, tarve kaupanrahoitukseen ja yhtiön kyky ja halukkuus tarjota tällaista rahoitusta ja vähentää siihen liittyviä taloudellisia vastuita, sekä yhtiön strategisesti tärkeiden yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 2) toimintaedellytykset, kuten tuotannon jatkuva menestys ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotekehityksen jatkuva menestys ja kysynnässä tapahtuvien muutosten aiheuttamat vaihto-omaisuuteen liittyvät riskit; 3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten talouskasvu yhtiön maantieteellisillä päämarkkina-alueilla ja koko langattomassa tietoliikenne-teollisuudessa, ja valuuttakurssien vaihtelut, mukaan lukien erityisesti euron ja Yhdysvaltain dollarin välisen vaihtokurssin vaikutukset sekä 4) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön toimittamassa, 31.12.2000 päättynyttä vuotta koskevassa asiakirjassa Form 20-F ss. 10 - 16.

Lisätietoja antaa:

Nokia, Yhtymäviestintä