Net Insight introducerar ASI transportmodul för MPEG-strömmar över flexibel bandbredd

Strömmande MPEG-video över ASI har under de senaste åren fått brett stöd av de produktions- och TV-bolag som arbetar i digital miljö. Med en modul för ASI-transport över DTM-baserade medienät (Dynamic synchronous Transfer Mode), introducerar Net Insight världens första ASI-lösning med justerbar bandbredd för maximalt utnyttjande av nätverkets resurser.

- Med ASI Transport Access Module, stärker Net Insight sitt engagemang inom marknaden för medienätslösningar. Vi överbryggar gapet mellan telekomvärlden och medieindustrin, eftersom våra produkter är anpassade till standarder och gränssnitt från båda världarna, säger Bengt J. Olsson, VP Product Management.

Den nya modulen, kompatibel med Net Insights accessväxel Nimbra One, förenar snabbt konfigurerbar bandbredd med gränssnitt för ASI-transmission. Nätverksprotokollet DTM tillåter kanalisering av bandbredden i steg om 512 kbps upp till full länkhastighet.

Genom att transportera ASI över DTM är det möjligt att anpassa konsumtionen av nätkapacitet till bit-hastigheten hos en specifik MPEG-ström, eller summan av flera strömmar. Existerande lösningar för transport över ASI konsumerar 270 Mbps kapacitet, oavsett trafikvolym. Det gör det till ett mycket ineffektivt och kostsamt alternativ för transport av enstaka eller ett fåtal videoströmmar.

ASI Transport Access Module kommer ha fyra portar, två för inkommande signaler och två för utgående. Fler moduler kan installeras parallellt i Nimbra One för att möta stora och varierande trafikbehov. Modulen levereras med funktion för konfiguration av bandbredd i kanalstorlekar från 512 kbps upp till 213 Mbps.

Modulen kommer ha stöd för (1+1) channel protection, vilket garanterar en omkopplingstid på mindre än 50 millisekunder vid länkbrott. För ytterligare effektivisera utnyttjandet av nätresurserna, kommer mjukvaran för management att ha stöd för schemalagd allokering av bandbredd. Det innebär att kapaciteten kan förkonfigureras för förutsebara och återkommande behov. Kapacitet kan exempelvis bokas för att strömma ett bestämt innehåll under vissa timmar på utvalda dagar.

Om ASI (Asynchronus Serial Interface)
ASI är en väl etablerad standard för transport av MPEG-komprimerad video inom medieindustrin. Idag är det ett vanligt förekommande gränssnitt i MPEG enkodrar/dekodrar, utrustning för satellittransmission och i kabelnät. TV-bolag arbetar i studiokvalitet över SDI-gränssnitt inom produktionslokalerna, men använder normalt transport över ASI för kontribution och distribution till mottagare utanför egna byggnader och inspelningsplatser.