Telenor tester nye interaktive bredbåndstjenester

Tester fremtidens interaktive tjenester
Gjennom VDSL-prosjektet som startet opp i fjor høst, har Telenor testet ut digital-TV og høyhastighets internett via telenettet. Nå ønsker Telenor å teste ut nye interaktive tjenester som blant annet elektronisk programguide(EPG), interaktiv TV-portal, surfing og e-post direkte på TV og video på bestilling(video on demand). Med disse tjenestene vil prøvebrukerne blant annet kunne hente tilleggsinformasjon fra internett mens de ser på Dagsrevyen, og velge de TV-programmer de ønsker å se ved hjelp av en elektronisk programguide.

Interaktivt TV
Prøvebrukere på VDSL i Stavanger og Sandnes vil i løpet av høsten få anledning til å laste ned filmer og TV-program når de måtte ønske det. Filmutvalget omfatter cirka 50 filmer samt 100 timer med variert programtilbud fra NRK. Hjemme hos brukerne er det installert en dekoder-boks, eller set-top-boks, som gjør det mulig å se tre forskjellige TV-kanaler samtidig på ulike TV-apparater i husstanden. Et trådløst tastatur kan benyttes dersom brukeren ønsker å surfe eller lese og sende e-post på TV.

Vellykket prøveprosjekt
"I Telenor vurderer vi prøveprosjektet på VDSL i Stavanger og Sandnes som meget vellykket. Vi går nå inn i den siste fasen av prosjektet hvor vi også ønsker å teste ut betalingsvilligheten for dette produktet i markedet. For Telenor er det viktig til enhver tid å kunne tilby kundene spennende og brukervennlige bredbåndsløsninger til konkurransedyktige priser", sier konserndirektør for teknologi i Telenor, Berit Svendsen, som er ansvarlig for VDSL-prosjektet.

Om Telenors konsernprosjekt "Hybrid Bredbånds@ksess"
Det er Telenors konsernprosjekt "Hybrid Bredbånds@ksess" som har hatt ansvaret for gjennomføringen og driften av VDSL-piloten i Stavanger og Sandnes. Prosjektet legger opp til å teste fremtidige bredbåndstjenester både ved å oppgradere dagens telefonnett ut til kundene og ved å oppgradere og kombinere radiosystemer, interaktive satellittsystemer, kabel-TV nettet og det jordbundne digitale kringkastingsnettet.