METSON KEMIALLINEN MASSATEKNIIKKA VALITTU STENDALIN SELLUTEHTAALLE SAKSAAN

Metso Paper on valittu toimittamaan noin 130 miljoonan euron sellunvalmistusjärjestelmä Zellstoff Stendal GmbH:n uuteen sellutehtaaseen Saksan Sachsen-Anhaltiin. Toimitussopimus astuu voimaan kun hankkeen rahoitusjärjestelyt on saatu valmiiksi. Tehtaan rakennustöiden on suunniteltu alkavan vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä.

Metso Paperin kemiallisen massatekniikan liiketoimintalinjan toimitus sisältää koko sellun tuotantolinjan puunkäsittelystä valmiisiin sellupaaleihin. Tehtaan vuosikapasiteetti tulee olemaan 550 000 tonnia valkaistua havupuusellua. Valitun menetelmän avulla voidaan valmistaa korkealaatuista lopputuotetta mahdollisimman pienin ympäristövaikutuksin.

Täysin uuden Stendalin sellutehtaan enemmistöomistajaksi tulee Mercer International Inc., jolla on markkinasellu- ja paperiliiketoimintoja Saksin ja Thüringenin osavaltioissa Etelä-Saksassa. Vuonna 2000 Mercer International Inc.:in liikevaihto oli 255 miljoonaa euroa. Tehtaan muut omistajat ovat RWE Groupin tytäryritys RWE Solutions ja AIG Altmark Industrie AG. RWE Group on merkittävä eurooppalainen energia- ja ympäristöalan yritys, jonka vuosiliikevaihto on 62,9 miljardia euroa. AIG Altmark Industrie AG on teollisuuskiinteistöjen kehittämiseen erikoistunut yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Arneburgissa, lähellä Stendalia.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.