Nokia esittelee uuden GPRS-terminaalin ja sovelluskehitystyökaluja koneiden väliseen kommunikaatioon

Nokia on tänään julkistanut uusia Nokia M2M -sovellusalustaan pohjautuvia tuotteita koneiden väliseen kommunikaatioon Münchenissä Saksassa alkaneilla Systems-messuilla. Edistyksellinen M2M-tuoteperhe käsittää uuden version Nokia M2M Gateway -ohjelmistosta sekä GPRS (General Packet Radio Service) kykyisen Nokia 30 -terminaalin. Nokia esitteli myös Nokia M2M Application Development Kit:n (ADK), joka sisältää valikoiman sovelluskehitystyökaluja M2M ympäristöön.

M2M (machine-to-machine tai mobile-to-machine) eli koneiden välisten kommunikaatioratkaisujen avulla yrityksen käytössä olevat laitteet voidaan liittää matkapuhelinverkon kautta yritysten tietojärjestelmien osaksi. M2M mahdollistaa prosessien automatisoinnin sekä lisäarvopalveluiden luomisen. Nokia M2M -sovellusalusta tarjoaa ratkaisuja lukuisiin käyttökohteisiin; näihin kuuluvat muun muassa turva- ja valvontajärjestelmät, automaattinen mittarinluku, koneiden ylläpito- ja huoltopalvelut, myyntiautomaatit, joukkoliikenne, ajoneuvojen seuranta, teollisuusprosessien automatisointi sekä etäterveydenhuolto.

"M2M-liiketoiminta laajenee nopeasti. Uuden Nokia 30 -terminaalin avulla datasovelluksissa voidaan hyödyntää kaikkia GSM-verkon tarjoamia mahdollisuuksia. Pieni ja tyylikäs GPRS-terminaali on helppo asentaa yrityksen olemassaolevaan laitekantaan ja integroida lukuisiin sovelluksiin. Uskomme, että M2M-yhteensopivat tuotteet yleistyvät tulevaisuudessa ja ne liitetään isäntälaitteeseen usein jo kokoonpanovaiheessa. Yhdessä Nokia M2M Gatewayn ja ohjelmistotyökalujen kanssa Nokia 30 -terminaali tarjoaa yrityksille, operaattoreille ja systeemi-integraattoreille vaivattoman ja houkuttelevan vaihtoehdon liiketoiminnan kehittämiseen", sanoi johtaja Hannu Huttunen Nokia Mobile Phonesin Special Products -yksiköstä.

Nokia M2M -sovellusalusta perustuu avoimiin ja laajalti käytettyihin välitysohjelmistoihin sekä tietoliikenteen rakenteisiin, ja se tukee kaikkia GSM-teknologian tarjoamia datasiirtomahdollisuuksia. Avoimet rajapinnat helpottavat erilaisten M2M-sovellusten ja palveluiden kehittämistä, käyttöä ja ylläpitoa, sekä mahdollistavat uusien teknologioiden kehittämisen. Nokia M2M ADK sisältää valikoiman työkaluja Nokia M2M -sovellusalustaan pohjautuvien ja Nokian M2M -tuotteiden kanssa yhteensopivien sovellusten kehittämiseen. Yhteistyöstä kiinnostuneet ohjelmistokehittäjät saavat lisätietoa Nokian kehittäjäyhteisölle suunnatun Forum Nokian Internet-sivuilta osoitteesta www.forum.nokia.com.

Koneiden väliseen kommunikaatioon kehitetty sovellusalusta koostuu Nokia M2M Gateway -palvelimesta ja GSM-terminaalista. Nokia M2M Gateway yhdistää GSM-verkon ja Internetin tarjoamalla kaksisuuntaisen yhteyden Internetissä tai yrityksen palvelimella sijaitsevien sovellusten sekä etäpäätelaitteiden välille. Uuden Nokia M2M Gateway 2.0 Service Provider Edition-ohjelmiston ansiosta yritykset voivat keskittyä ydinosaamiseensa ja palveluntarjoajat asiakkaidensa käytössä olevien sovellusten tukemiseen. Nokia M2M Gateway 2.0 Corporate Edition on suunnattu yrityksille, jotka haluavat ylläpitää omaa palvelinta sovellustensa hallintaan. Nokia 30 GSM -terminaali kytketään etäpäätelaitteeseen, esimerkiksi myyntiautomaattiin tai hissiin, ja se mahdollistaa nopeat datayhteydet (GPRS ja HSCSD) sekä äänipalvelut ja viestipalvelut (SMS ja USSD) EGSM900/1800 -verkon välityksellä. Nokia 30 -terminaalin myynti alkaa vuoden 2002 ensimmäisen puoliskon aikana.

Lisätietoja antaa:

Nokia Mobile Phones