VALMET AUTOMOTIVE JA PORSCHE SOPIVAT PITKÄAIKAISESTA YHTEISTYÖSTÄ

Metso-konserniin kuuluva Valmet Automotive Oy ja saksalainen urheiluautovalmistaja Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG ovat sopineet pitkäaikaisesta yhteistyöstä ja allekirjoittaneet sopimuksen, joka kattaa autojen valmistuksen ainakin vuoteen 2008 saakka ja jatkomahdollisuuden vuoteen 2011 saakka. Valmet Automotive on valmistanut Porsche-Boxster -autoja vuodesta 1997. Nykyinen sopimus on voimassa vuoteen 2004 vuoden jatkomahdollisuudella.

Ensimmäinen sopimus Porsche AG:n ja Valmet Automotiven välillä tehtiin vuonna 1997, jolloin Porsche tarvitsi lisätuotantoa vuonna 1996 markkinoille tuodun Porsche Boxsterin suuren kysynnän tyydyttämiseksi. Valmet Automotive pystyi aloittamaan tuotannon muutamassa kuukaudessa ja täyttämään Porschen korkeat laatuvaatimukset.

Tähän mennessä valmistetuista yhteensä 111 256 Boxsterista yli puolet eli 61 504 on valmistettu Uudessakaupungissa. Porschen 31. heinäkuuta 2001 päättyneenä tilivuonna valmistetuista 28 457 Boxster- ja Boxster S -mallista Suomessa valmistettiin 23 294.

Porschen pääjohtaja Wendelin Wiedeking toteaa, että kumppanuus Valmet Automotiven kanssa on osoittautunut Porschelle oikeaksi ratkaisuksi ja se mahdollistaa Porschen kasvun myös tulevaisuudessa.
- Sen vuoksi emme epäröineet hetkeäkään tämän yhteistyön vahvistamista pitkään tulevaisuuteen ulottuvalla uudella sopimuksella, Wiedeking sanoo.

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Tapio Kuisma pitää uutta sopimusta erittäin merkittävänä. Se on erittäin tärkeä autotehtaan ja sen työllisyyden kannalta myös tulevina vuosina.
- Myös me uskomme tämän sopimuksen tuovan menestystä ja kasvua tulevaisuudessa, hän sanoo. Nykytasolla Porsche Boxsterin tuotanto työllistää yli puolet Valmet Automotiven noin 1600 työntekijästä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.