THYSSENKRUPP AUTOMOTIVE AG:LLE OSUUS VALMET AUTOMOTIVESTA

Metso-konserni on sopinut myyvänsä 10 prosenttia Valmet Automotive Oy:n osakekannasta maailman suurimpiin autoteollisuuden systeemitoimittajiin kuuluvalle ThyssenKrupp Automotive AG:lle. Osuuden omistusoikeuden on sovittu siirtyvän ostajalle 15.11.2001. Sopimukseen sisältyy optio, jonka mukaan ThyssenKrupp Automotive AG voi ostaa Valmet Automotiven koko osakekannan kahden vuoden kuluessa.

Automarkkinoiden suuret valmistajat ulkoistavat yhä enemmän erikoisautojen valmistusta ulkopuolisille yhteistyökumppaneille. Kumppaneiden odotetaan toimittavan kokonaisia tuoteprojekteja, joihin kuuluvat mm. projektinhallinta, tuotekehitys, osatoimittajayhteistyö sekä tuotteen tuotannollistaminen ja valmistus

Metso-konserniin kuuluva Valmet Automotive on autojen sopimusvalmistaja, joka on keskittynyt vaativien erikoisautojen valmistukseen ja kehitykseen. Valmet Automotiven tavoitteena on kehittyä kokonaisten erikoisautoprojektien toimittajaksi autoteollisuudelle. Metson strategian mukaisesti autonvalmistus ei kuulu konsernin ydinliiketoimintoihin ja tavoitteena on ollut etsiä Valmet Automotivelle strateginen kumppani autotehtaan kehitysmahdollisuuksien varmistamiseksi.

ThyssenKrupp AG:n tuotekehitysosaaminen sopii erinomaisesti yhteen Valmet Automotiven erikoisautovalmistuksen ja siihen liittyvän tuotekehityksen kanssa. Valmet Automotive ja ThyssenKrupp Automotive AG pystyvät yhdessä tarjoamaan autonvalmistajille kokonaisia autoprojekteja suunnittelusta valmistukseen. Kaupan myötä myös Valmet Automotiven kontaktipinta asiakkaisiin laajenee ja osapuolet tulevat mm. rakentamaan yhteisen markkinointi- ja tarjousprosessin vastatakseen autoteollisuuden tarpeisiin.

Ostamalla osuuden Valmet Automotivesta ThyssenKrupp Automotive AG vahvistaa maailmanlaajuista liiketoimintaansa autoteollisuuden systeemitoimittajana ja täydentää erikoisautojen valmistusosaamistaan. ThyssenKrupp AG:n nykyisiä tuotteita ovat mm. akselistot, korirungot, ohjauslaitteistot sekä kokonaiset autonkorit.

Valmet Automotive pystyy käynnistämään uuden tuotteen tuotannon nopeasti ja joustavaan valmistukseen vaativille asiakkaille ympäri maailmaa. Yrityksen tuotekehityksen erikoisalueita ovat erityisesti avoautot ja niiden kori-, sisustus- ja kattoratkaisujen kehittäminen. Valmet Automotive valmistaa tällä hetkellä Uudessakaupungissa Porsche Boxster ja Saab 9-3 Cabriolet -autoja. Henkilökunnan määrä on noin 1 600.

ThyssenKrupp Automotive kuuluu maailman suurimpiin autoteollisuuden toimittajiin. Yrityksellä on yli 120 tehdasta 16 eri maassa, ja sen asiakkaina ovat maailman johtavat autonvalmistajat. Henkilöstön määrä on noin 40 000. ThyssenKrupp Automotive on hankkimassa omistukseensa mm. saksalaisen p.a.d. Karosserietechnik GmbH:n, joka on erikoistunut korin ja sisustuksen kehittämiseen sekä moottoritekniikkaan. ThyssenKrupp Automotive on myös laajentamassa toimintaansa prototyyppivalmistuksessa.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.