Hydros bedriftsforsamling stanser norsk magnesiumproduksjon

Det er fundamentale endringer i de globale markedsforhold for magnesium som gjør at Hydro reduserer sin produksjon.Magnesiumeksport fra Kina har i løpet av kort tid overtatt store deler av verdensmarkedet, og flere magnesiumprodusenter i den vestlige verden har redusert eller avviklet sin produksjon.

Produksjonen av magnesium i Porsgrunn vil bli avviklet i løpet av perioden fram til april neste år. Det arbeides med løsninger for fortsatt drift av metallstøperiet, som eventuelt vil drives basert på gjenvinning av resirkulert skrapmetall og oppgradering av metall fra andre produsenter. Omlag 600 arbeidsplasser blir direkte berørt av avviklingen av magnesiumproduksjon i Porsgrunn. Bedriftsforsamlingen sluttet seg enstemmig til Hydros plan om å iverksette et sett av personalpolitiske tiltak for å begrense ulempene for de berørte ansatte og arbeide med tiltak for å sikre nye aktiviteter i Grenlandsregionen.

Bedriftsforsamlingen har valgt Håkan Lars Mogren som nytt medlem av Hydros styre etter Tom Wachtmeister. Mogren (57) er svensk og Dr.Sc i bioteknologi. Han har blant annet hatt stillinger som toppleder for Marabou-konsernet og toppleder for Astra AB. Han er nå viseformann i styret i Astra Zeneca plc.