Dåp av FPSO Espoir Ivoirien

Dåpen av FPSO Espoir Ivoirien ble gjennomført ved Keppel-verftet i Singapore den 22. oktober 2001.

Det er planlagt at Espoir Ivoirien vil forlate verftet i løpet av november 2001 med kurs for Elfenbenskysten, hvor fartøyet etter en kort installasjonsperiode vil produsere fra Espoir-feltet de neste ti år, ekskl. opsjonsperioder.

Espoir opereres av Ranger Oil Côte d'Ivoire SARL, et heleid datterselskap av Canadian Natural Resources Ltd. (CNRL), sammen med PETROCI Holding og Tullow Côte d'Ivoire Limited.

Prosjektet er på plan, og produksjonen er forventet å starte i løpet av første kvartal 2002.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for kr 2,5 milliarder i 2000 og sysselsetter om lag 1600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogulfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafecorp.com.