AU-System, Nokia, ja Sony Ericsson investoivat multimediaviestinnän yhteensopivuuteen

Nokia ja Sony Ericsson ovat sopineet testaavansa multimediaviestintäominaisuuksien ja -sovellusten yhteensopivuutta yhdessä ruotsalaisen AU-Systemin kanssa. Sopimuksen mukaan ruotsalainen AU-System kehittää testivälineitä Nokian ja Sony Ericssonin aiemmin allekirjoittaman yhteensopivuusasiakirjan (Conformance Paper) mukaisesti. Molemmat yritykset toimivat avoimissa 3GPP- ja WAP Forum -hankkeissa, joiden pohjalta kyseinen asiakirja on luotu. Yhteensopivuustestien on määrä alkaa ensi vuoden alussa.

Nyt tehdyn yhteistyöaloitteen keskeisenä tarkoituksena on auttaa markkinoilla aktiivisesti toimivia valmistajia varmistamaan multimediaviestintäominaisuuksiensa ja -sovellustensa yhteensopivuus. Tämä edesauttaa myös multimediaviestintäteknologian nopeaa käyttöönottoa markkinoilla. Testipalvelut tarjoavat mahdollisuuden multimediaviestintästandardiin liittyvän yhteensopivuuden testaamiseen. Standardi on määritelty Third Generation Partnership Project (3GPP)- ja WAP Forum -hankkeissa.

Testit suoritetaan multimediaviestinnän yhdenmukaisuutta säätelevän asiakirjan (MMS Conformance Paper) mukaisesti, joka määrittää erilaisten multimediapäätelaitteiden ja -palvelinten yhteensopivuuden vaatimukset. Nokia ja Sony Ericsson viimeistelevät parhaillaan asiakirjasta uudistettua versiota, joka julkaistaan lähitulevaisuudessa.

"Ryhdyimme tähän hankkeeseen yhdessä, jotta voisimme tarjota markkinoille yhtenevän ja hyvin toimivan teknologian heti ensi vuoden alussa", toteaa Jan Svensson, Vice President, Sony Ericsson Mobile.

"Nokia jakaa toimialansa näkemyksen siitä, että multimediaviestintä tulee seuraamaan tekstiviestinnän huimaa menestystä ja muodostuu massamarkkinoiden palveluksi jo ensi vuonna. Yhteensopivuus on luonnollinen osa prosessejamme. Teemme kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotta siirtyminen tämän uuden viestintäteknologian käyttöön sujuu mahdollisimman jouhevasti", sanoo Janne Jormalainen, Vice President, Product Marketing, Nokia Mobile Phones.

"Aikaisemmissa toimeksiannoissamme, joissa olemme olleet määrittämässä WAP ja Bluetooth(TM) -standardeja, olemme huomanneet, miten tärkeää on, että osapuolilla on yhtenäinen näkemys siitä, miten markkinat ottavat vastaan uuden teknologian", kuvailee Christer Björk, Business Area Manager, AU-System.

Multimediaviestintä on tekstiviestinnän seuraava kehitysaskel. Sen avulla pystytään tekstin lisäksi välittämään matkapuhelimesta toiseen viestejä, jotka sisältävät grafiikkaa, valokuvia, ääntä ja jopa videokuvaa. Multimediaviestintä käyttää WAP (Wireless Application Protocol) -teknologian tarjoamaa yhteyttä. Nopean tiedonsiirron siinä mahdollistavat GPRS (General Packet Radio System) -ja UMTS (Universal Mobile Telecommunication System) -teknologiat. Tänä päivänä tekstiviestipalvelujen kautta välitetään miljardeja merkkipohjaisia viestejä kuukaudessa maailmanlaajuisesti. Multimediaviestinnän mahdollistavilla puhelimilla käyttäjät pystyvät vaivattomasti tuottamaan multimediaviestejä ja muokkaamaan näiden sisältöä. Käyttämällä esimerkiksi puhelimen sisään rakennettua tai puhelimeen liitettyä kameraa käyttäjät voivat tehdä digitaalisia postikortteja ja lähettää niitä ystävilleen tai liikekumppaneilleen. Multimediaviestintä (MMS) on Third Generation Partnership Project (3GPP)- ja WAP Forum -hankkeiden hyväksymä avoin standardi. Nokia ja Sony Ericsson ovat mukana näissä yhteistyöprojekteissa.

Nokia Mobile Phones
www.nokia.com