Nokia ja AT&T Wireless Services soittivat ensimmäisen 3G EDGE-puhelun

Nokia ja AT&T Wireless Services ovat tänään soittaneet ensimmäisen EDGE-puhelun kaupallisessa GSM-verkossa käyttäen GSM/EDGE-teknologiaa. Puhelu on merkittävä rajapyykki maailman suosituimman digitaalisen langattoman standardin kannalta.

Puhelu soitettiin 1900 MHz:n Nokia UltraSite tukiaseman ja EDGE-puhelimen prototyypin avulla ja käyttäen release 99 standardia, jota käytetään GSM/EDGE-verkon kaupallisessa käyttöönotossa. Puhelun lähetyksessä ja vastaanototssa käytettiin EDGE 8-PSK-modulaatiota ja puhelu toteutettiin EDGE-puhelimella, joka oli PC:n kautta kytkettynä Internettiin. GSM- ja TDMA-operaattorit suunnittelevat 3G EDGE-teknologian käyttöönottoa ensi vuonna.

"Tänään soitettu EDGE-puhelu vahvistaa sekä teknologiavalintaamme että sitoutumistamme langattomiin multimediapalveluihin, joita ovat mm. CD-laatuiset ääni- ja kuvapalvelut. EDGE on osa pitkän tähtäimen strategiaamme tuoda edistyneet 3G-palvelut asiakkaillemme ja se on toimiva ratkaisu niin USA:ssa kuin muuallakin maailmassa", sanoo johtaja Rod Nelson AT&T Wireless Servicestä.

EDGE (Enhance Data Rates for Global Evolution) on radioverkkoteknologia, joka tuo 3-4 kertaa lisää kapasiteettia GSM-verkkoon. Datasiirron nopeus voi olla jopa 473 Kbps. Matkapuhelin-operaattoreille EDGE data- ja ääniverkon rakentaminen merkitsee kustannussäästöjä. EDGE on helppo ottaa käyttöön jo olemassa olevassa GSM-verkossa käyttäen nykyisiä laitteistopaikkoja.

"EDGEN suuri etu on, että se mahdollistaa sekä TDMA- että GSM-operaattoreille 3G-palveluiden kustannustehokkaan tarjoamisen sekä tehokkaamman radioverkonkäytön suurempien datanopeuksien avulla", toteaa johtaja Terri Beck Nokia Networksistä.

GSM (Global System for Mobile Communications) on laajin käytössä oleva digitaalinen matkapuhelinverkkoteknologia maailmassa. Sillä on yli 600 miljoona tilaajaa ja se on otettu menestyksekkäästi käyttöön yli 170 maassa. GSM yhdessä GPRS:n ja EDGE:n kanssa tuo uusia 3G-palvelumahdollisuuksia operaattoreille, jotka toimivat 800, 900, 1800 ja 1900 MHz:n taajuudella ja mahdollistaa globaalit verkkovierailut Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa.

GSM Association on arvioinut, että GSM- ja seuraavan sukupolven EDGE- ja WCDMA -teknologiat tulevat kattamaan 85% seuraavan sukupolven verkkotilaajista. Luku kasvaa kun TDMA/CDMA -verkkoja muutetaan GSM/EDGE-verkoiksi.

AT&T on USA:n suurimpia matkapuhelinoperaattoreita. Yhtiöllä on yli 17,1 miljoonaa asiakasta ja sen liikevaihto on yli 10,4 miljardia US dollaria.

Aikaisemmin tällä viikolla myös USA:n toiseksi suurin matkapuhelinoperaattori Cingular Wireless ilmoitti valinneensa GSM/EDGE-teknologian.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto, Nokia Networks