JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ: OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2001

Liikevaihto kasvoi Metsäteollisuus- ja Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmissä ja liikevoitto kasvoi Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmässä. Metsäteollisuuden konsultointi -liiketoimintaryhmän tulokseen ei katsauskaudella sisältynyt merkittäviä palkkioita yrityskauppajärjestelyistä. Vuoden 2000 merkittävimmät palkkiot yrityskauppajärjestelyistä ajoittuivat erityisesti ko. vuoden toiselle ja osittain kolmannelle vuosineljännekselle.

Energia-liiketoimintaryhmään kuuluva alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminta on päätetty lopettaa. Lopettamiskustannusten kattamiseksi Energia-liiketoimintaryhmä on huomioinut tuloksessaan 6 miljoonan euron suuruisen kulukirjauksen.

Katsauskaudella on tuloutettu ruotsalaisten eläkesäätiöiden (SPP) vuonna 2000 vahvistamat eläkemaksujen palautukset, joita ei huomioitu vuoden 2000 tuloksessa, yhteensä 4,9 miljoonaa euroa. Tuloutus on huomioitu liiketoimintaryhmät-erittelyssä rivillä "muut". Vuoden 2000 kolmanteen vuosineljännekseen sisältyi SPP-palautuksia 1,3 miljoonaa euroa.

Konsernin maksuvalmius säilyi katsauskauden aikana hyvänä. Syyskuun lopussa konsernin kassavarat olivat 33,0 miljoonaa euroa ja korolliset velat 34,8 miljoonaa euroa, eli korolliset nettovelat olivat 1,8 miljoonaa euroa. Konsernin velkaantumisaste oli 1,7 (5,2) prosenttia.

Liiketoimintaryhmät

Metsäteollisuus

Katsauskauden liikevaihto oli 112,2 (109,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 14,1 (8,5) miljoonaa euroa. Kannattavuus oli hyvä. Tilauskanta oli 76,7 (71,8 vuoden 2000 lopussa) miljoonaa euroa.

Metsäteollisuuden konsultointi

Katsauskauden liikevaihto oli 35,0 (39,7) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 0,5 (4,6) miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmän tilauskanta oli 20,4 (25,6) miljoonaa euroa.

Heikentyneet suhdanteet ovat vaikuttaneet konsultointitoiminnan kysyntään ja tulokseen. Liiketoimintaryhmän toiminnan ja kannattavuuden parantamiseksi tähtäävä toimenpideohjelma on käynnistetty vuoden 2001 alussa. Katsauskaudella ei tuloutunut merkittäviä palkkioita yrityskauppajärjestelyistä.

Energia

Katsauskauden liikevaihto oli 95,1 (133,9) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli -2,3 (5,7) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 93,4 (111,6) miljoonaa euroa.

Liikevaihdon supistuminen johtui pääosin kokonaistoimitusprojektien volyymin pienenemisestä. Tappiollinen alkoholilaitosten kokonaisurakointitoiminta on päätetty lopettaa. Tämän toiminnan liikevaihto oli vuonna 2000 noin 31 miljoonaa euroa. Konsernin tavoitteena on parantaa suhteellista kannattavuutta niin, että konsernin liikevoitto on yli kahdeksan prosenttia. Liiketoiminnan luonteesta johtuen kokonaistoimitusprojektien kannattavuus on alhaisempi kuin konsultointi- ja suunnitteluliiketoimintojen. Alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminnan lopettamiskustannusten kattamiseksi on tehty 6 miljoonan euron suuruinen kulukirjaus.

Talouskasvun hiipuminen ja epävarmuus energiamarkkinoiden kehityksestä on lykännyt päätöksiä uusista energiainvestoinneista. Tällä on ollut vaikutus liiketoimintaryhmän kuormitusasteeseen ja tulokseen. Liiketoimintaryhmän kapasiteettia on sopeutettu vastaamaan kysyntää.

Infrastruktuuri & ympäristö

Katsauskauden liikevaihto oli 77,8 (73,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,5 (5,9) miljoonaa euroa. Kannattavuus oli asetettuja tavoitteita alhaisempi. Tilauskanta oli 96,6 (96,5) miljoonaa euroa.

Liiketoimintaryhmään kuuluvan telekommunikaatiotoiminnan tavoitteeksi on asetettu sen volyymin kaksinkertaistaminen 20 miljoonaan euroon vuonna 2001. Telekommunikaatioalan investoinnit ns. kolmannen sukupolven osalta ovat Euroopassa lykkääntyneet 6-12 kuukaudella. Tästä syystä asetettua volyymin kaksinkertaistamista ei vuonna 2001 tulla saavuttamaan. Koska volyymin kasvutavoite perustuu pääosin konsernin nykyisten toteutusresurssien uudelleensuuntaamiseen ja koulutukseen, kasvutavoitteesta jääminen ei heikennä liiketoimintaryhmän tulosta vuonna 2001.

Konsernirakenne

Konsernirakenteen ja liiketoiminnan kehittämistä on jatkettu vuoden 2001 aikana. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmään kuuluvan Jaakko Pöyry AB:n omistukseen on siirtynyt loput 49 % Rigel Konsult i Gävle AB:n omistuksesta. Metsäteollisuuden globalisoitumisprosessin vuoksi Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän paikallisverkoston kattavuutta

on tarkoitus lisätä Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Myös Energia- ja Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmien toimintaa on tarkoitus laajentaa.

Tilauskanta

Konsernin tilauskanta on säilynyt keskimääräisesti hyvänä. Kokonaistilauskanta oli syyskuun lopussa 287,1 miljoonaa euroa, kun se vuoden 2000 lopussa oli 305,5 miljoonaa euroa. Konsultointi- ja suunnitteluliiketoimintojen tilauskanta laski katsauskaudella 12,8 miljoonaa euroa. Kokonaistoimitusprojektien tilauskanta laski 5,6 miljoonaa euroa.

Investoinnit

Konsernin investoinnit olivat katsauskaudella 5,4 (8,9) miljoonaa euroa. Investoinnit muodostuivat pääasiassa ohjelmistoista sekä tietojärjestelmistä ja -laitteista.

Osakepääoma ja osakkeet

Osakkeiden määrä oli vuoden 2000 lopussa 13 724 136. Katsauskauden aikana on vuoden 1998 optiolainaan liittyvillä optiotodistuksilla merkitty yhteensä 208 425 uutta osaketta. Tämän lisäksi on lokakuussa 2001 optiotodistuksilla merkitty 300 uutta osaketta. Merkintöjen jälkeen osakkeiden lukumäärä on 13 932 861.

Jaakko Pöyry Group -konsernin henkilöstölle vuonna 1998 suunnattuun optiolainaan liittyvät optiotodistukset oikeuttavat merkitsemään enintään 1,3 miljoonaa yhtiön osaketta. Merkintäaika alkoi osittain (390 000 osaketta) 1.4.2000 ja 1.4.2001 (390 000 osaketta) ja alkaa 1.4.2002 (520 000 osaketta). Merkintäaika päättyy kaikilla optiotodistuksilla 30.4.2005. Optiotodistuksilla on merkitty yhteensä 262 575 osaketta.

Varsinainen yhtiökokous 8.3.2001 valtuutti yhtiön hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnän ja/tai vaihtovelkakirjalainojen ja/tai optio-oikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnän, vaihtovelkakirjojen ja optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa yhteensä enintään 1,0 miljoonalla eurolla antamalla merkittäväksi enintään 1,0 miljoonaa uutta osaketta. Valtuutus on voimassa 8.3.2002 saakka.

Varsinainen yhtiökokous antoi hallitukselle valtuutukset päättää omien osakkeiden hankkimisesta ja luovuttamisesta. Valtuutusten kohteena on enintään 5,0 prosenttia yhtiön osakepääomasta. Yhtiön hallitus on 8.3.2001 päättänyt käyttää valtuutuksia. Valtuutukset ovat voimassa 8.3.2002 asti. Katsauskauden aikana on hankittu 24 900 omaa osaketta ja katsauskauden jälkeen 61 600 eli yhteensä 86 500. Osakkeiden keskimääräinen hankintahinta oli 15,80 euroa.

Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssissä. Osakkeen keskikurssi oli katsauskaudella Helsingin Pörssissä 19,12 euroa;

ylin kurssi oli 21,00 euroa ja alin kurssi 15,50 euroa. Yhtiön osakkeita vaihdettiin 29,8 miljoonalla eurolla yhteensä 1,6 miljoonaa osaketta eli 11,3 prosenttia osakkeiden kokonaismäärästä.

Varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön hallituksen esityksen osingonjaosta vuodelta 2000 eli 0,60 (0,45 vuodelta 1999) euroa osakkeelta, yhteensä 8,2 miljoonaa euroa. Osinko maksettiin 20.3.2001.

Tulevaisuuden näkymät

Maailmantalouden suhdannenäkymät ovat erityisesti syksyn aikana heikentyneet selvästi. Taloudellisen aktiviteetin lasku vaikuttaa Jaakko Pöyry Groupin toimintaan erityisesti Pohjois-Amerikassa, jossa investointikysyntä on heikentynyt voimakkaimmin. Pohjois-Amerikan osuus Jaakko Pöyry Groupin liikevaihdosta on vuonna 2001 noin 5 prosenttia. Investointipäätökset kehittyvillä markkinoilla ovat myös vuoden 2001 kuluessa lykkääntyneet. Tämä on seurausta erityisesti rahoitusmarkkinoiden varovaisemmasta asenteesta uusien projektien rahoittamisessa ko. alueilla. Jaakko Pöyry Groupin päämarkkina-alueella Euroopassa taloudellinen aktiviteetti on säilynyt kohtuullisen hyvänä ja investointikysyntä ei ole merkittävästi laskenut.

Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän alkuvuoden tulos ja tilauskanta ovat hyvät. Liiketoimintaryhmän tulos paranee selkeästi viime vuodesta. Metsäteollisuuden konsultointi -liiketoimintaryhmän tuloskehitys loppuvuonna riippuu erityisesti investointipankkitoiminnan palkkioiden määrästä ja tuloutumisajankohdasta. Eräiden toimeksiantojen toteutukset saattavat siirtyä vuodelle 2002. Energia-liiketoimintaryhmän tulos jää selvästi viime vuotta heikommaksi johtuen alkoholilaitosten kokonaisurakointiliiketoiminnan lopettamisesta ja eräiden projektien lykkääntymisestä kehittyvillä markkinoilla. Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmän tulos on hieman viime vuotta heikompi johtuen jossain määrin alentuneesta investointikysynnästä.

Jaakko Pöyry Groupin tilauskanta on keskimäärin edelleen hyvä ja antaa hyvän pohjan loppuvuoden toiminnalle. Konsernin markkina-asema on myös hyvä. Edellä esitetyt liiketoimintaryhmien näkymät, tilauskanta ja alkuvuoden tuloskehitys huomioiden Jaakko Pöyry Group -konsernin voiton rahoituserien jälkeen arvioidaan vuonna 2001 olevan 26-30 miljoonaa euroa. Osakekohtaisen tuloksen arvioidaan olevan 1,25-1,45 euroa.

Vantaalla 1. marraskuuta 2001

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen

Teuvo Salminen
toimitusjohtajan sijainen

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2001