Hydro selger sin fettsyrevirksomhet til OLEON NV

Norsk Hydro og OLEON NV har inngått avtale om at OLEON skal kjøpe Hydros heleide datterselskap Hydro Oleochemicals AS. Hydro Oleochemicals er den største produsent av fettsyrebaserte kjemikalier i Skandinavia og en av de største europeiske produsenter av spesialestere for bruk i kosmetikk. Salget er i tråd med Hydros strategi om konsentrasjon om kjernevirksomheten innen de tre forretningsområdene olje og energi, lettmetaller og agri og er en del av Agri Turnaround - prosessen som fremdeles pågår. Denne snuoperasjonen har mer enn nådd sine målsetninger, og salget av Hydro Oleochemicals er et av de siste gjenværende tiltak før prosessen avsluttes ved utgangen av inneværende år.

Hydro Oleochemicals ligger i Sandefjord og har en produksjonskapasitet på rundt 40.000 tonn fettsyrer og fettsyrederivater i året. Selskapet har 110 ansatte.

OLEON, tidligere Atofina/TotalFinaElfs divisjon for fettsyrekjemi, er spesialist på å omdanne fett og oljer av vegetabilsk og animalsk opprinnelse til en lang rekke fettsyrekjemikalier som forener høy kvalitet og ytelse med en høy grad av miljøvennlighet. Selskapet ligger i Ertvelde i Belgia, har to fabrikker i Flandern, salgskontor i Diegem og seks utenlandskontorer. OLEON er en av hovedaktørene i sin bransje og tar sikte på videre vekst. Kjøpet av HOC er en del av denne strategien.

Avtalen vil nå bli lagt frem for godkjennelse av offentlige myndigheter. Selve overføringen av virksomheten vil etter planen finne sted ved slutten av året.