Nokia lisensoi langattomien päätelaitteiden sovelluspalvelimia ja ohjelmistoympäristön laitevalmistajille

Nokia ilmoitti tänään alkavansa lisensoida langattomille päätelaitteille tarkoitettuja yksittäisiä sovelluspalvelimia sekä kokonaisen ohjelmistoympäristön. Nokia lisensoi SMS ja MMS -sovelluspalvelimia, XHTML/WAP-selaimia ja SyncML-teknologiaan pohjautuvaa synkronointiteknologiaa Lisäksi Nokia esitteli monipuolisillle sovelluksille ja ominaisuuksille optimoiduille matkapuhelimille tarkoitetun Series 60 -ohjelmistoympäristön. Uusi Series 60 -ohjelmistoympäristö toimii matkapuhelimissa, jotka perustuvat Symbian OS -käyttöjärjestelmään. Ohjelmisto tukee langatonta selailua, multimediaviestintää sekä sisällön haku- ja tallennuspalveluita.

"Nokian päätös lisensoida Series 60 -ohjelmistoympäristö ja sovelluspalvelimet on konkreettinen esimerkki sitoutumisestamme avoimeen langattomaan arkkitehtuuriin, jossa alan johtavat yritykset yhteistyössä pyrkivät edistämään maailmanlaajuisen langattoman ohjelmisto- ja palvelumarkkinan nopeaa kehitystä," toteaa Nokian Mobile Software -yksikön johtaja Pertti Korhonen.

Nokian tarjoamat sovelluspalvelimet ovat avoimia ohjelmisto-osioita, jotka toimivat laitevalmistajien omissa käyttöjärjestelmissä. Series 60 -ohjelmistoympäristö puolestaan on tarkoitettu integroitavaksi Symbian OS -käyttöjärjestelmään perustuviin laitteisiin. Sekä sovelluspalvelimet että Series 60 -ohjelmistoympäristö pohjautuvat lähdekoodiin, mikä merkitsee lisensoijille mahdollisuutta muokata ratkaisuja.

Series 60 -ohjelmistoympäristö on suunnattu käytettäväksi edistyksellisissä ja käyttäjäystävällisissä matkapuhelimissa, joita on helppo käyttää yhdellä kädellä. Näille puhelimille ovat ominaisia värinäyttö, monipuoliset puhelu- ja palvelutoiminnot sekä erilaiset sovellukset, kuten kalenteri- ja ajanhallintotoiminnot.

Series 60:n lisensoineet laitevalmistajat voivat integroida ohjelmistoympäristön omiin sovellusintensiivisiin puhelimiinsa ja siten nopeuttaa uusien tuotteiden esittelyä kustannustehokkaalla tavalla. Series 60 -ohjelmistoympäristö sisältää langattomat selaimet, multimedia- ja tekstiviestien sovelluspalvelimet, sekä käyttöliittymän, puhelin- ja ajanhallintotoimintojen lisäksi.

Lisätietoja antaa:

Nokia, yhtymäviestintä

www.nokia.fi ja www.nokia.com

Tiedote on luettavissa kokonaisuudessaan englanninkielisenä osoitteessa http://press.nokia.com/pressreleases.html