Nokia perustaa tutkimus- ja kehityskeskuksen Hangzhouhun Kiinaan

Nokia Networks ja Kiinan Zhejiangin maakunnan hallitus ovat tänään allekirjoittaneet aiesopimuksen uuden tutkimus- ja kehityskeskuksen perustamisesta Zhejiangin maakunnan pääkaupunkiin Hangzhouhun

Uusi tutkimus- ja kehityskeskus aloittaa toimintansa vuoden 2002 alussa ja se tulee työllistämään noin 500 henkilöä seuraavien 3-4 vuoden aikana. Hangzhou T&K:ssa kehitetään teknologia-alustoja Nokian 3G-runkoverkkoihin. Keskuksella on merkittävä osa Nokian globaalissa T&K-toiminnassa.

T&K-toiminnot tehdään yhteistyössä paikallisen kiinalaisen yrityksen kanssa. Paikallinen yhteistyö on tarkoitus aloittaa vuonna 2003. Suurin osa henkilöstöstä tulee olemaan yhteistyökumppanin palveluksessa.

Hangzhou on Zhejiangin maakunnan pääkaupunki ja siellä sijaitsee myös Kiinan suurin yliopisto. Zhejiangin yliopisto, ohjelmistoteknologioiden ja korkean koulutuksen painotukset alueella sekä hyvät viestintä- ja liikenneyhteydet olivat Nokian valintakriteerejä tutkimus- ja kehityskeskuksen sijoittamiselle Hangzhouhun.

Hangzhou T&K-keskuksen perustaminen nojaa Nokian pitkään kokemukseen teknologiayhteistyöstä kiinalaisten yritysten ja yliopistojen kanssa. Nokia ja Zhejiangin yliopisto ovat jo entuudestaan tehneet yhteistyötä. Lisäksi Nokian on mahdollista saada hyvin koulutettua henkilöstöä Hangzhousta ja sen ympäristöstä.

"Hangzhoun uuden tutkimus- ja kehitysyksikön myötä Kiinan asema osana Nokian T&K-verkkoa vahvistuu. Kiina on Nokian toiseksi suurin markkina-alue. Olemme vakuuttuneita jo tähänastisen erinomaisen yhteistyön pohjalta, että hankkeemme tulee olemaan menestyksekäs kaikille osapuolille", sanoo johtaja Sauli Salo Nokia Networksistä.

T&K-keskuksen perustamiseen osallistuu Nokian kiinalainen yhteistyökumppani Hang Xing. Nokian ja Hang Xingin yhteisyritys BNT (Beijing Nokia Hang Xing Telecommunications Systems Ltd.) valmistaa Kiinassa matkapuhelinverkon keskuksia.

Nokia on Kiinan johtavia tietoliikennetoimittajia. Nokialla on Kiinassa yli 20 myyntitoimistoa, kahdeksan yhteisyritystä ja kaksi tuotekehitysyksikköä. Henkilöstömäärä on yli 5500.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelin-valmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto