Nokia ennakoi tulevalle vuodelle vankkaa liikevaihdon kasvua teollisuuden siirtyessä uuteen vaiheeseen

Yhtiön vuotuisessa analyytikkotapaamisessa Nokia näki olosuhteiden paranevan merkittävästi tulevana vuonna ja ilmoitti vuoden 2002 liikevaihdon kasvutavoitteeksi noin 15 % kannattavuuden jatkuessa hyvänä. Lisäksi Nokia odottaa liikevaihdon kasvun saavuttavan 25-35 %:n tason viimeistään vuoden 2002 viimeisen neljänneksen aikana.

Nokia arvioi vuoden 2002 maailmanlaajuiseksi matkapuhelinmyynniksi 420-440 miljoonaa matkapuhelinta, mikä merkitsisi noin 10-15 %:n vuosittaista volyymikasvua. Kasvun odotetaan palautuvan yli 10 %:n tasolle vuodesta 2002 alkaen. Lisäksi yhtiö tarkisti arvionsa koko vuoden 2001 markkinavolyymiksi, jonka se arvioi saavuttavan noin 380 miljoonaa puhelinta. Vuoden 2001 neljännen vuosineljänneksen myynniksi ennakoidaan 105-110 miljoonaa matkapuhelinta.

Yhtiö uskoo edelleen, että matkapuhelimien käyttäjämäärä saavuttaa miljardin käyttäjän rajan tulevan vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja arvioi, että vuoteen 2005 mennessä käyttäjiä on kaikkiaan 1,5 miljardia.

Nokia tuo ensi vuonna markkinoille useita uusia tuotteita ja kategorioita ja pitäytyy tavoitteessaan vahvistaa markkinajohtajuuttaan matkapuhelimissa. Yhtiö toisti pitkän aikavälin 40 %:n markkinaosuustavoitteensa. Nokian johto on sitoutunut aloittamaan kolmannen sukupolven kaksitoimisten GSM/WCDMA-puhelinten toimitukset vuoden 2002 toisen vuosipuoliskon aikana. Yhtiön näkemyksen mukaan kolmannen sukupolven matkapuhelinten osuus on noin 10 % matkapuhelinten kokonaismyynnistä vuonna 2003.

Nokia julkisti marraskuussa kaikkiaan yhdeksän uutta tuotetta: kuusi uutta matkapuhelinta, muun muassa Nokian ensimmäisen kuvapuhelimen, kolme maailman nopeimmin kasvaville Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinoille suunnattua matkapuhelinmallia sekä kolme Bluetooth-lisälaitetta. Lisäksi yhtiö ilmoitti tänään, että se on aloittanut lisäohjelmistojen suoramyynnin langattomiin päätelaitteisiinsa verkkosivujensa (www.nokia.com) kautta. Ensimmäisenä myyntiin on tullut laaja valikoima Nokia 9210 Communicatoriin tarkoitettuja sovelluksia.

Nokia arvioi langattomien verkkojen markkinoiden kokonaiskasvun pysyvän vuonna 2002 kuluvan vuoden tasolla tai nousevan siitä hieman. Yhtiö odottaa kuitenkin potentiaalisten markkinoidensa kasvavan noin 10 % tulevan vuoden aikana, kun pohjois- ja etelä-amerikkalaiset operaattorit siirtyvät TDMA-teknologiasta GSM/EDGE-teknologiaan ja kun Japani ja Korea liityvät WCDMA:han. Suuntausta kuvastaa yhdysvaltalaisen operaattorin Cingular Wirelessin äskettäinen ilmoitus, että se on valinnut Nokian seuraavan sukupolven GSM/EDGE-verkkonsa yhdeksi päälaitetoimittajaksi.

Nokia aikoo vahvistaa asemaansa GSM-verkkomarkkinoilla, joista sillä on noin 30 %:n osuus. Yhtiö arvioi toimittavansa noin 100 000 kolmannen sukupolven WCDMA-radiolähetinyksikköä vuoden 2002 aikana ja tähtää edelleen johtavaan, 35 %:n osuuteen WCDMA-markkinoilla.

Puhuessaan sijoittajille Nokian ylin johto korosti, miten tärkeää on, että teollisuus sitoutui äskettäin luomaan avoimiin standardeihin perustuvia palvelualustoja. Nokian johto kertoi myös yhtiön langattomiin ohjelmistoihin liittyvästä strategiasta, jonka mukaan se lisensoi langattomien päätelaitteidensa ohjelmistoalustan ja sovelluspalvelimia muille laitevalmistajille. Uusista palvelualustoista saatavien hyötyjen perusteella Nokia ennakoi langattomien palveluiden markkinoiden arvon olevan tänä vuonna 385 miljardia euroa ja arvioi sen kasvavan 810 miljardiin euroon vuoteen 2006 mennessä.

Club Nokiaan kuuluu tällä hetkellä noin kymmenen miljoonaa jäsentä. Yhtiö ennakoi, että vuoteen 2004 mennessä Club Nokiassa on noin 50 miljoonaa aktiivijäsentä. Lisäksi Club Nokian liikevaihdon ennustetaan nousevan noin 1 miljardiin euroon vuonna 2004.

Yhtiö pitäytyy kuluvan vuoden viimeistä vuosineljännestä koskevassa tulosennusteessaan, jonka se antoi kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksessa 19. lokakuuta. Vuoden 2002 osalta Nokia arvioi neljänneksittäin mitattavan liikevaihdon vuosikasvun kehittyvän siten, että kasvu on lievästi negatiivinen ensimmäisellä neljänneksellä, mitä seuraa hieman yli 10 %:n kasvu toisella neljänneksellä ja kasvun kiihtyminen 25-35 %:iin viimeistään viimeisen vuosineljänneksen aikana. Sekä verkko- että matkapuhelinliiketoimintojen liikevaihdon odotetaan kasvavan noin 15 % vuonna 2002.

Nokia Networksin pro forma liikevoittoprosentin odotetaan paranevan ensimmäisen vuosipuoliskon noin 10:stä toisen vuosipuoliskon 14-16:een, ja Nokia Mobile Phonesin pro forma liikevoittoprosentin odotetaan säilyvän noin 17-19:n tasolla vuonna 2002. Nokia Ventures Organizationin pro forma tappion odotetaan olevan noin 200 miljoonaa euroa vuonna 2002.

Hyvän kannattavuuden ja tehokkaan käyttöpääoman hallinnan ansiosta yhtiö odottaa toimintojen kassavirran säilyvän vahvana vuonna 2002.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja kuvaavat lausumat ovat tulevaisuuden-näkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: 1) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; 2) yhtiön kyky kehittää ja implementoida uusia tuotteita ja teknologioita; 3) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; 4) ennakoinnit kasvusta tai kannatta-vuudesta; 5) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin kannanottoihin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita yhtiöltä nyt odotetaan. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa poikkeamia, voivat olla esimerkiksi 1) alan olosuhteet, kuten tuotteiden kysyntä, kilpailutilanne, hinnoittelu, tuoteuutuuksien kuten Internet-yhteensopivien puhelimien hyväksyttävyys, kilpailijoiden uutuustuotteet, teknologia-muutosten vaikutukset mukaan luettuna yhtiön menestys uusilla kolmannen sukupolven markkinoilla, operaattoreiden uutuustuotteiden ja -palveluiden esittely ja markkinointi, yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponent-teja kolmansilta osapuolilta, tarve kaupanrahoitukseen ja yhtiön kyky ja halukkuus tarjota tällaista rahoitusta ja vähentää siihen liittyviä taloudellisia vastuita, sekä yhtiön strategisesti tärkeiden yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 2) toimintaedellytykset, kuten tuotannon jatkuva menestys ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotekehityksen jatkuva menestys ja kysynnässä tapahtuvien muutosten aiheuttamat vaihto-omaisuuteen liittyvät riskit;
3) yleinen taloudellinen tilanne yhtiön maantieteellisillä päämarkkina-alueilla ja koko langattomassa tietoliikenne-teolli-suudessa, ja valuuttakurssien vaihtelut, mukaan lukien erityisesti euron ja Yhdysvaltain dollarin välisen vaihtokurssin vaikutukset sekä 4) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön toimittamassa, 31.12.2000 päättynyttä vuotta koskevassa asiakirjassa Form 20-F ss. 10 - 16

Lisätietoja antaa:

Lauri Kivinen, Corporate Communications, tel. +358 7180 34495