Telenor tester nye, interaktive bredbåndstjenester i Oslo

I bredbåndstesten i Oslo kombinerer Telenor teknologiene VDSL (bredbåndsaksess på eksisterende telefonkabler) og LMDS (trådløs bredbåndsaksess). Gjennom denne testen får 150 prøvekunder i Oslo tilgang på en rekke nye bredbåndstjenester som omfatter telefoni, høyhastighets internett og interaktivt TV. Telenor tester ut VDSL på Hoveseter og LMDS på Holmenkollen/Røa.

Testområdene i Oslo består av blandingsbyggelse med eneboliger og boligblokker. Dette er typiske bosetningmønstre i manger byer og bynære strøk i Norge. For tilbydere av bredbånd er det krevende å etablere høy kundedekning i slike områder, spesielt der eneboliger er den dominernede boformen. Ved å vekselvis bruke LMDS eller VDSL ved tilknytning av kunder, vil Telenor på en mer effektiv måte kunne tilby bredbånd til et høyere antall privatkunder.

Prøvekundene i Oslo har i testperioden tilgang på i alt 33 TV-kanaler samt en interaktiv TV-portal som er utviklet av Zonavi, Telenorselskapet som utvikler interaktive innholdstjenester for TV. Videre har prøvekundene tilgang til 150 filmer gjennom tjenesten video på bestilling (Video on demand), SMS, e-post og Internett på TV. Kundene kan også lese VG på TV og de har tilgang til en elektronisk programguide. Kundene kan vekselvis benytte seg av trådløs tastatur eller fjernkontroll.

Bredbåndstesten i Oslo har pågått siden juni i år. De 150 prøvekundene er aktive brukere av det nye tjenestetilbudet som de mottar gratis i prøveperioden - med unntak av filmene som spilles av via tjenesten video på bestilling. Telenor ønsker å videreføre bredbåndstesten i Oslo for å få mer kunnskap om hvordan kabelbasert og trådløs bredbåndsaksess kan kombineres i et kommersielt tilbud til kundene. Telenor har derfor søkt Post- og teletilsynet om forlenget prøvedrift fram til april neste år.

"Telenor er den første operatøren i Europa som gjennomfører en omfattende test som samkjører leveranse av bredbånd over VDSL og LMDS mot privatmarkedet." Dette sier Harald Loktu, som er teknisk ansvarlig for bredbåndstesten i Oslo. "Trådløs bredbåndsaksess (LMDS) egner seg godt i områder der storparten av kundene ligger langt fra nærmeste sentralpunkt og hvor det vil være store kostnader å bygge ut bredbånd via det jordbundne nettet. Bredbåndstilbudet vi tilbyr kundene gjennom denne testen i Oslo kan være aktuelle for introduksjon i privatmarkedet i perioden 2002 til 2004," sier Loktu.

Bredebåndstesten på Hovester og Holmenkollen/Røa i Oslo inngår i Telenors store konsernprosjekt "Hybrid Bredbåndsaksess"(HB@-prosjektet). Dette prosjektet legger opp til å teste ut fremtidige bredbåndstjenester både ved å oppgradere dagens telefonnett ut tilkundene og ved å oppgradere og kombinere radiosystemer, interaktive sattelittsystemer, kabel-TV nettet og det jordbundne, digitale kringastingsnettet. Prosjektet omfatter i alt ca 1000 prøvekunder i Stavanger/Sandnes, Oslo, Beito og Svolvær.