Jaakko Pöyry Group osakkaaksi päästö- ja sertifikaattikaupan välitystoimintaan

Electrowatt-Ekono Oy, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmään, on solminut yhteistyösopimuksen GreenStream Network Oy:n kanssa. Samanaikaisesti on sovittu, että Electrowatt-Ekonosta tulee GreenStream Networkin osakas 13,33 prosentin omistusosuudella ja 17 prosentin äänivallalla. Vastaavat omistusosuudet on myös PCA Corporate Finance Oy:llä ja Landesbank Schleswig-Holstein Girozentralen tytäryhtiöllä KGB Schleswig-Holsteinische Kapital-Beteiligungsgesellschaftilla. GreenStream Networkin toimiva johto omistaa loput yrityksestä.

GreenStream Network (GSN) on heinäkuussa 2001 perustettu, ensimmäinen päästöyksiköiden ja vihreiden sertifikaattien välitykseen keskittyvä yhtiö Pohjoismaissa. Nyt solmittu yhteistyösopimus perustuu Electrowatt-Ekonon konsultointi- ja suunnittelupalveluiden ja GSN:n välitystoiminnan synergiaetujen hyödyntämiseen. Electrowatt-Ekonon kansainvälinen toiminta sekä läsnäolo tärkeillä markkinoilla ja GreenStream Networkin vahva tietotaito välitystoiminnasta edistävät molempien osapuolten liiketoimintaa.

Yhteinen toiminta tulee aluksi keskittymään Suomeen, Ruotsiin ja Englantiin. Sitä on tarkoitus laajentaa Electrowatt-Ekonon kansainvälisen toimistoverkoston kautta. Solmittu yhteistyösopimus lisää Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmän valmiuksia toimia päästö- ja sertifikaattikaupassa ja vahvistaa liiketoimintaryhmän ilmastokysymyksiin ja uusiutuvaan energiaan liittyvää konsultointiliiketoimintaa. Yhteistyön ansiosta Electrowatt-Ekono pystyy kattamaan koko palveluketjun liiketoimintastrategioista päästö- ja sertifikaattivälitykseen.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Lyytinen