NHY - Hydro kjøper lisensandeler av Staten

Norsk Hydro styrker selskapets rolle i viktige felt i Nordsjøen der Hydro er operatør gjennom en avtale om å overta eierandeler i 8 lisenser fra den norske stat. Eierandelene har tidligere vært omfattet av statens direkte økonomiske engasjement på kontinentalsokkelen SDØE ), og øker Hydros eierandeler i feltene Oseberg, Oseberg Øst, Oseberg Sør, Tune og Grane.Hydro skal betale 3,45 milliarder kroner for overtagelsen som skjer med virkning fra 1. januar 2002.

Hydro får en harmonisert eierandel på 34 prosent i alle de fire Oseberg-lisensene og i de tre feltene Oseberg, Oseberg Sør og Oseberg Øst ved at selskapet i Osebergområdet overtar 14,4 prosent av lisens PL053, 7,5 prosent av PL079 og avstår 6 prosent i PL171B. I det nærliggende Tune-feltet øker Hydros andel til 40 prosent gjennom kjøp av 10 prosent i hver av lisensene PL190 og PL034.

Hydro overtar 13,6 prosent av Grane-feltet gjennom kjøp av 17 prosent av lisens PL169B1. Etter kjøpet vil Hydro ha 38 prosent eierinteresse i Grane, som er under utbygging med planlagt produksjonsstart oktober 2003. Hydro øker også andelen i nabolisensene ved kjøp av 5 prosent i hver av lisensene PL169, PL169B2 og PL028C.

Kjøpet av SDØE-andeler forventes å gi Hydro en økt petroleumsproduksjon anslått til 35 000 fat oljeekvivalenter daglig i 2002 , mens det største produksjonstillegget fra disse andelene oppnås i 2005 med et nivå på omlag 60 000 fat oljeekvivalenter daglig. Fram til 2006 vil omlag 80 prosent av tilleggsproduksjonen være olje, mens det deretter vil være en økende andel gass.

Hydros reserver av olje og gass vil med transaksjonen øke med omlag 190 millioner fat oljeekvivalenter, hvorav 59 prosent er olje.

I Hydro's regnskap vil transaksjonen fremstå som en investering på 5,8 milliarder kroner. I tillegg til kjøpesummen på 3,45 milliarder kroner, inkluderer dette investeringer i de ervervede feltandelene som er påløpt fra 1. januar 2002, og utsatt skatt på omlag 2,1 milliarder kroner, som ikke har likviditeseffekt.. Transaksjonen vil ha regnskapsmessig virkning fra 19. mars.

For pdf av pressemelding se vedlegg:

Presse melding