METSO UUDISTAA PAPERIKONETTA UPM-KYMMENEN JÄMSÄNKOSKEN TEHTAALLA

Metso Paper toimittaa UPM-Kymmenen Jämsänkosken tehtaalle laajan paperikoneen uudistuksen. Euroopan johtavan tarrapaperia tuottavan paperikoneen uudistus ajoittuu vuoden 2003 kevättalveen. Osapuolet ovat sopineet, ettei tilauksen arvoa julkisteta.

Toimitus sisältää PK 3:n päällystyksen, kalanteroinnin ja pituusleikkurin uudistuksen. Tavoitteena on nostaa koneen nopeutta ja kehittää paperin laatua. Samaa konetta on viimeksi uudistettu vuonna 1998, jolloin Metso Paper modernisoi koneen viira- ja puristinosat.

Päävastuu uusinnan toimituksista on Metso Paperin Järvenpään yksiköillä, joiden tuotteita ovat paperin päällystyskoneet, kalanterit, rullaimet ja pituusleikkurit.

UPM-Kymmene on yksi maailman suurimpia metsäteollisuusyrityksiä. Yhtiön liiketoiminta keskittyy painopapereihin, jalostusmateriaaleihin sekä puutuotteisiin. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia 17 maassa ja kattava myynti- ja jakeluverkosto yli 170 maassa.
UPM-Kymmenen liikevaihto vuonna 2001 oli lähes 10 miljardia euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 36 000 henkilöä. UPM-Kymmenen osakkeet on listattu Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.