CellaVision har nu 10 patenterade uppfinningar

"Det är naturligtvis mycket viktigt för oss att skydda vårt arbete och dessutom är patenten ett bevis på att vår teknologi är unik", säger Yvonne Mårtensson, VD på CellaVision AB. "Vår policy är att i första hand söka patentskydd för de uppfinningar vi tror kan ha betydelse för våra kommande kommersiella produkter och i våra diskussioner med de stora aktörerna på hematologimarknaden".

De senaste fyra patenterade uppfinningarna har alla blivit godkända under 2002. Dessa omfattar:
· avsökning av ett blodutstryk på CD-spelarvis
· metod för automatisk fokusering av blodutstryk
· rotationsbaserad teknik för blodutstryk
· metod för att skapa skarpa färgbilder

"Den nu patenterade metoden för automatisk fokusering av blodutstryk är tex en mycket viktig komponent i vår nuvarande huvudprodukt, DiffMaster(TM) Octavia. Metoden hjälper till att hitta optimalt fokus på varje enskild cell under insamlandet. Detta är viktigt för att varje cellbild ska få en så hög kvalitet som möjligt", säger Yvonne Mårtensson, VD på CellaVision AB. "Vi har genom vår spjutspetsteknologi på allvar etablerat oss som ett ledande företag inom digital bildbehandling och analys på marknaden för medicinsk diagnostik".

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Johan Ericsson, Utvecklingschef, CellaVision AB, 046-286 4444, 0708-20 58 11,
johan.ericsson@cellavision.se