- Ikke grunnlag for videre finansiering av Itworks

Før konkursbegjæringen av Itworks gjorde Telenor og de øvrige eierne en rekke forsøk på å sikre videre finansiering av selskapet. "På slutten av fjoråret ble Itworks tilført 60 millioner kroner i ny kapital i form av et ansvarlig lån. Det er også gjort flere forsøk på å selge selskapet, men det har ikke lykkes å få inn økonomisk forsvarlige tilbud. Med de store tap Itworks er påført både i 2001 og i år, og med utsiktene til nye tap i et sterkt sviktende marked, var det dessverre ingen annen utvei enn å si nei til videre kapitaltiførsel fra vår side," sier konserndirektør i Telenor, Bjørn Formo. Tilsvarende vurdering er gjort av selskapets øvrige aksjonærer.

Telenor vil sørge for at kunder av Itworks, som gjennom sine avtaler har direkte eller indirekte forbindelse med Telenor, ikke skal lide noen last som følge av konkursen, forutsatt at dette er i tråd med bostyrets krav og ønsker.

Itworks er eid av Telenor og EDB Business Partner, hver med 45 prosent, mens Thrane Gruppen eier 8,8 prosent. Selskapet ble etablert 1. januar 2001 og leverer IKT-løsninger og rådgivning innen tale-, data- og videokonferanseløsninger. Itworks har vel 380 ansatte, lokalisert i Oslo, Kongsberg, Drammen, Slependen, Kristiansand, Bergen Trondheim, Stavanger, Tønsberg og Skien.