Vedr.: Dom i voldgiftssagen mellem Brødrene Hartmann A/S og Tønder Fjernvarme a.m.b.a.

Der er den 6. juni 2002 afsagt dom i voldgiftssagen mellem Brødrene Hartmann A/S og Tønder Fjernvarme a.m.b.a.

Voldgiftsretten har givet Hartmann medhold i, at leveringsaftalen med Tønder Fjernvarme skal bortfalde. Det er aftalt, at Hartmann leverer varme til Tønder Fjernvarme på uændrede betingelser frem til 1. september 2002. Dette giver parterne rimelig mulighed for at forhandle en ny pris for eventuelle fortsatte leverancer.

Hartmann indledte voldgiftssagen i marts 2001 med krav om genforhandling af varmeprisen. Baggrunden var, at en væsentlig del af den dårlige økonomi i kraftvarmeværket skyldes en urimelig afregningsmodel for levering af varme til Tønder Fjernvarme.

Kraftvarmeværket blev bygget i 1995 med udgangspunkt i en politisk målsætning om at reducere udslippet af drivhusgasser, herunder især CO2. De miljømæssige målsætninger er til
fulde blevet opnået, mens de politisk bestemte forudsætninger for en lønsom drift gradvist er blevet forringet. Således var resultatet af primær drift i 2001 et underskud på 5 mio. DKK.

For 2002 er der tidligere udmeldt forventninger om et underskud i samme størrelsesorden, når der ses bort fra udfaldet af voldgiftssagen. Når en endelig løsning for kraftvarmeværket foreligger, vil forventningerne blive revideret.

BRØDRENE HARTMANN A/S

Asger Domino                   Per V. Frederiksen
Adm. direktør                    Koncerndirektør

For yderligere kommentarer kontakt venligst Per V. Frederiksen på telefon 45875030.

Denne pressemeddelelse kan downloades her:

Pressemeddelelse (PDF)