METSO MYY KONEPAJAN YHDYSVALLOISSA

Metso-konsernin kiven ja mineraalien käsittelyn liiketoiminta-alue Metso Minerals on myynyt Cedar Rapidsissä Iowan osavaltiossa Yhdysvalloissa sijaitsevan konepajan toimivalle johdolle 10.6.2002. Yksikkö siirtyi Metsoon syyskuussa 2001 ruotsalaisen Svedala Industri AB:n oston myötä. Myynti on osa yrityskaupan jälkeisiä integraatiotoimia Pohjois-Amerikassa. Kauppasummaa ei julkisteta.

Cedar Rapidsin yksikössä on valmistettu lähinnä murskaimia, metallinkierrätyslaitteita ja materiaalinkäsittelylaitteita sekä näihin tuotteisiin liittyviä varaosia. Osa toiminnoista on jo siirretty Metso Mineralsin muihin yksiköihin Yhdysvalloissa. Muutos koskee noin 35 henkilöä.

Metso Mineralsin Yhdysvaltojen markkinoita palveleva metallin kierrätyslaitteiden myynti-, huolto- ja suunnittelutoimisto jatkaa toimintaansa Ceder Rapidsissä. Toimiston palveluksessa on kahdeksan henkilöä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.