Telia väljer Net Insights lösning inför satsning på medienät

– Telia har identifierat den professionella medieindustrin som en strategiskt viktig marknad för Telia International Carriers vidsträckta fibernät. Vår målsättning är att penetrera mediemarknaden genom att använda nätverksutrustning och lösningar från Net Insight, säger Kenneth Kernen, Vice President & Head of Sales Development på Telia International Carrier.

Telia International Carrier har byggt ett av världens största internationella fibernät och äger egen fiber över Atlanten. Nätet täcker alla de större städerna runt om i såväl Europa som USA. Net Insight, som utvecklat en ny generation nätverksprodukter för krävande videoapplikationer och realtidsöverföring, kommer i enlighet med avtalet bistå Telia med både branschkunskap och upparbetade kontakter hos ledande mediebolag.

– Vi har fått mycket positiv respons från ledande medieföretag som vill köpa färdiga nättjänster baserade på Net Insights produktportfölj. Med Telia bakom oss känner vi oss trygga i förvissningen om att videotransporttjänster över fiber i Europa och USA snabbt kommer att bli en succé, säger Göran Forslund, VP Strategic Accounts, Net Insight.

Telia International Carrier och Net Insight för redan konkreta diskussioner med ett antal TV-bolag som vill ha nätkapacitet för videotransport mellan de större städerna inom Europa och mellan Europa och USA.

– Telia International Carrier har som målsättning att skriva under avtal med ledande TV-bolag under de kommande månaderna”, avslutar Kenneth Kernen.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Kenneth Kernen, VP & Head of Sales Development, Telia International Carrier.
Tel. 08-713 00 00, e-post: kenneth.kernen@teliacarrier.com