Nokia 7650 -kuvapuhelimen toimitukset käynnistyivät

Nokia ilmoitti tänään aloittaneensa ensimmäisen kuvapuhelimensa toimitukset Suomessa. Nokia 7650 avaa uuden aikakauden henkilökohtaisessa matkaviestinnässä tuomalla digitaalisen kameran, multimediaviestitoiminnon ja täysvärinäytön yksiin kuoriin.

”Langaton viestintä on ainutlaatuinen menestystarina: Tällä hetkellä joka päivä lähetetään maailmanlaajuisesti arviolta miljardi tekstiviestiä. Ne luovat jatkuvan tulovirran matkapuhelinoperaattoreille eri puolilla maailmaa. Tätä menestystarinaa jatkavat multimediaviestit, jotka täydentävät matkapuhelinkäyttäjien viestintämahdollisuuksia”, sanoo Nokia Mobile Phonesin Imaging-liiketoimintayksikön johtaja Juha Putkiranta. ”Nokia uskoo vahvasti multimediaviestintään, ja jo ensi vuonna yli puolessa julkistamistamme uusista matkapuhelinmalleista löytyy multimediaviestitoiminto.”

Multimediaviestit toimivat paljolti samalla tavalla kuin tekstiviestit, mutta niissä käyttäjä voi yhdistää samaan viestiin ääntä, grafiikkaa, tekstiä ja kuvia. Multimediaviestejä voidaan lähettää toisiin multimediaviestintätoiminnolla varustettuihin puhelimiin tai vastaanottajan sähköpostiin. Nokia on julkistanut kuusi multimediaviestinnän mahdollistavaa puhelinmallia. Nokia 7650 ja Nokia 3510 toimivat GSM 900/1800 -taajuuksilla, Nokia 7210 sekä Nokia 6610 puolestaan GSM 900/1800/1900 -taajuuksilla ja Nokia 6590 sekä Nokia 3590 GSM850/1900 -verkoissa.

”Kuvien ottaminen on hyvin sosiaalinen tapahtuma, ja uskomme, että Nokia 7650 tuo paljon iloa monenlaisille matkapuhelinten käyttäjille. Multimediaviestintä mahdollistaa tunteiden ja tärkeiden hetkien välittämisen vaivattomalla tavalla”, sanoo Nokia Mobile Phonesin Suomen myyntiyhtiön johtaja Mats Wolontis. ”Yhdessä operaattoreiden ja jälleenmyyjien kanssa uskomme, että Nokia 7650 -puhelimesta tulee maassamme tehokas työväline bisneskäyttäjille. Se tarjoaa heille kaikki olennaiset toiminnot sähköpostista nopeisiin datayhteyksiin ja informaation synkronointiin.”

Nokia 7650 -puhelimen kuvatoimintoihin kuuluvat sisäänrakennettu VGA-resoluutiolla varustettu digitaalinen kamera, kuvien ottaminen ja lähettäminen, valokuvakansio kuvien tallentamiseen sekä suuri, 176x208 pikselin värinäyttö. Edistyksellinen graafinen käyttöliittymä ja viisisuuntainen ohjain helpottavat ja nopeuttavat puhelimen käyttöä.

EGSM900/1800 -verkoissa toimiva Nokia 7650 tarjoaa laajan valikoiman toimintoja ammattikäyttöön. Toimintoihin kuuluvat nopeat GPRS- ja HSCSD -datayhteydet, WAP, langaton Bluetooth- ja infrapunayhteys, sähköposti ja MIDP JavaÔ -tuki. Kaiutintoiminto ja äänivalinta lisäävät käyttömukavuutta liikkeellä oltaessa. Symbian-käyttöjärjestelmä mahdollistaa Nokia 7650 -puhelimen räätälöinnin niin yksityisasiakkaiden kuin yritystenkin tarpeiden mukaisesti.

Lisätietoja:

Nokia Mobile Phones