METSO MYY ROLAC-JÄLLEENMYYNTILIIKETOIMINNOT BILIALLE

Metso-konserni myy maanrakennuskoneiden jälleenmyyntiyhtiö Oy Rolac Ab:n liiketoiminnot Suomessa ruotsalaiselle Bilia AB:lle. Rolacin liikevaihto vuonna 2001 oli n. 50 miljoonaa euroa. Kaupan mukana Bilialle siirtyy noin 90 henkilöä vanhoina työntekijöinä. Kauppasummaa ei julkisteta.

Kaupan toteutuminen vaatii Suomen kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Liiketoimintojen suunnitellaan siirtyvän Bilia-ryhmään 31. elokuuta 2002 lukien.
Oy Rolac Ab tuo maahan, markkinoi ja huoltaa maanrakennuskoneita. Sen tärkeimmät edustukset ovat Metso Mineralsin valmistamat Dynapac-tienpäällystys- ja tiivistyskoneet sekä Volvo-maansiirtokoneet. Noin 85 prosenttia Rolacin liikevaihdosta tulee Volvo-tuotteista. Näiden tuotteiden edustus Suomessa siirtyy kaupan myötä Bilialle.

Oy Rolac Ab oli aiemmin ruotsalaisen Svedala Industri AB:n suomalainen tytäryhtiö ja siirtyi Metso Mineralsin omistukseen Svedala-kaupan myötä syyskuussa 2001. Kauppa on osa Metso Mineralsin integraatioprosessia.

Bilia-ryhmä on palveluyritys, joka myy ja huoltaa henkilö- ja kuormaautoja sekä rakennuskoneita 14 Euroopan maassa. Ryhmän liikevaihto vuonna 2001 oli EUR 1,9 miljardia, ja sen palveluksessa työskenteli noin 5 400 henkilöä. Bilia AB:n osakkeet noteerataan Tukholman pörssissä.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.