Metvix® PDT lansert i Tyskland

Oslo, 6. februar 2003.

PhotoCure melder i dag at Metvix® PDT, selskapets fotodynamiske behandlingsmetode for aktinisk keratose og basalcellekarsinom, er lansert i Tyskland. Dette er den første Metvix® PDT-lanseringen i regi av Galderma, PhotoCures markedsføringspartner utenfor Norden.

Som et første steg i introduksjonen på markedet, har Galderma gjennomført et vellykket lanseringsseminar for Metvix® PDT i Berlin, Tyskland. Seminaret ble holdt på Adlon Hotel og Charite Universitetssykehus og rundt 150 ledende hudleger deltok. Høyt internasjonalt respekterte hudleger holdt vitenskapelige foredrag om alle sider av fotodynamisk terapi og Metvix® PDT, inkludert en videopresentasjon som viste klipp av behandlinger utført ved etablerte klinikker. Dokumentasjon av egenskaper og fordeler med Metvix® PDT ble gitt til alle deltagerne.

Galderma har etablert flere opplæringssentre i Tyskland og vil nå fokusere på å holde kurs for hudleger slik at de som ønsker å starte med Metvix® PDT, får en grundig teoretisk og praktisk erfaring før de begynner med behandlinger. En annen viktig oppgave for Galderma fremover er å utstyre kliniske sentre med lyskilder. PhotoCure har levert Aktiliteä-lamper og Metvix® til Galderma i forkant av lanseringsseminaret. Markedsintroduksjon av Metvix® PDT i Storbritannia er planlagt senere i år.

Administrerende direktør i PhotoCure ASA, Vidar Hansson, sier i en kommentar: "Vi er svært fornøyde med at Metvix® nå er introdusert i det første landet i Galdermas markedsområde. Tyskland er et viktig marked og vi er imponert over forberedelsene og arbeidet Galderma har gjort så langt, både sentralt og i Tyskland. Det grundige arbeidet deres har styrket tilliten vår til at Galderma er en kompetent og solid samarbeidspartner for PhotoCure."

Administrerende direktør i Galderma, Xavier Yon, legger til: "Denne første Metvix®- og AktiliteTM-lanseringen er en milepæl for Galderma og det er spennende å befinne seg midt i vårt største lanseringsprosjekt så langt."