2002: Beste resultat hittil for Prosafe

Offshore Support Services
Fire av selskapets enheter, Safe Britannia, Safe Lancia, Jasminia og Safe Regency, har gjennom hele året vært på kontrakter i Mexicogolfen. Safe Caledonia var på kontrakt i Mexicogolfen til mai, og gikk deretter på kontrakt med Statoil på Sleipner, hvor den opererte til oktober. Safe Hibernia (ex. Polyconcord), som selskapet kjøpte i februar, startet en ettårs-kontrakt i Mexicogolfen i mai.

Safe Scandinavia har i 2002 vært på kontrakt med Chevron på Alba i britisk sektor fra april til juli. Deretter var riggen engasjert av Statoil på Statfjord fra august til oktober. Riggen ble tatt til verft i november for å øke sengekapasiteten. MSV Regalia har i 2002 vært på kontrakter med Statoil på Åsgard og med BP vest for Shetland. Riggen ble i oktober tatt til verft for oppgradering til undervanns-brønnintervensjon.

Driftsinntektene fra Offshore Support Services utgjorde i 2002 NOK 990 mill (NOK 918 mill), mens driftsresultatet ble NOK 513 mill (NOK 416 mill). Utnyttelsesgraden i 2002 var 84% (80%). Økningen i driftsresultatet skyldes i hovedsak økt utnyttelse av Safe Britannia, kontrakten for Safe Hibernia, samt lavere avskrivninger som følge av at estimatet for økonomisk levetid for riggene er økt fra 30 til 35 år. Faktorer som har hatt en motsatt effekt på resultatet er lavere USD kurs, samt lavere utnyttelse av Safe Caledonia og MSV Regalia, førstnevnte på grunn av mobilisering fra Mexico-golfen til Nordsjøen og videre til Timorsjøen, og sistnevnte på grunn av oppgradering.

Driftsresultatet i fjerde kvartal utgjorde NOK 79 mill (NOK 101 mill). Utnyttelsesgraden for riggflåten i fjerde kvartal var 73% (84%). Reduksjonen i driftsresultatet skyldes lavere utnyttelsesgrad og lavere USD kurs. MSV Regalia og Safe Scandinavia er tatt til verft i løpet av fjerde kvartal for å gjennomgå oppgraderinger. Riggene avskrives ikke under disse verftsoppholdene.

Floating Production
FPSO Espoir Ivoirien påbegynte 10-års kontrakten utenfor Elfenbenskysten i februar 2002. FPSO Petróleo Nautipa avsluttet kontrakten med Canadian Natural Resources på Kiame-feltet utenfor Angola i april 2002, og i september 2002 påbegynte fartøyet en 2 + 3 x 1 års kontrakt med Vaalco utenfor Gabon. FSO Endeavor, FSO Madura Ayu og FPSO Al Zaafarana har gjennom hele året operert i henholdsvis India, Indonesia og Suez-kanalen.

Virksomheten i Floating Production genererte i 2002 driftsinntekter på NOK 460 mill (NOK 253 mill), mens driftsresultatet før goodwill-avskrivninger utgjorde NOK 173 mill (NOK 84 mill). Driftsresultat for fjerde kvartal utgjorde NOK 39 mill (NOK 27 mill) før goodwillavskrivninger. Resultatforbedringen skyldes kontrakten for FPSO Espoir Ivoirien utenfor Elfenbenskysten. Forhold som har hatt motsatt effekt er lavere USD kurs, og at FPSO Ruby Princess ble solgt i oktober, mens den var i operasjon i hele fjerde kvartal i fjor.

Drilling Services
Drilling Services har i 2002 hatt økt aktivitet og forbedret inntjening. Selskapet startet boring på Ringhorne for Esso i oktober 2002. Samtidig har selskapet fått forlenget viktige kontrakter som utløp i 2002. Dette gjelder kontraktene på Snorre B, Snorre TLP samt kontrakten for bruk av Rubicon på Snorre TLP. I tillegg er også kontraktene på Gullfaks og Heidrun blitt forlenget til sommeren 2004.

Driftsinntektene i 2002 utgjorde NOK 1.459 mill (NOK 1.252 mill) og driftsresultatet NOK 109 mill (NOK 82 mill). Driftsresultatet er det beste resultatet hittil for dette forretningsområdet. Driftsresultatet for fjerde kvartal utgjorde NOK 42 mill (NOK 20 mill). Den viktigste årsaken til resultatforbedringen, både for 2002 og fjerde kvartal isolert sett, er høy effektivitet.

Fremtidsutsikter
Utsiktene for norsk sokkel er generelt positive for de segmenter der selskapet opererer. Til tross for en fallende investeringstakt totalt sett, så viser prognosene at det fortsatt vil investeres betydelige beløp i årene fremover i drift og vedlikehold. Voksende fokus på økt utvinning fra eksisterende felt i produksjon, og oppknytning av satellittfelter til eksisterende installasjoner, er sterke drivkrefter. I tillegg er det muligheter for nytt leteareal i nordområdene, avhengig av myndighetenes pågående konsekvensutredning.

Internasjonalt er det tilsvarende fokus på økt utvinning. I tillegg kommer potensial for nye funn etter hvert som industrien beveger seg ut på dypere vann. Utbyggingsløsninger basert på flytende konsepter og undervannsteknologi, samt kostnads-effektive løsninger for utvikling av marginalfelt som eksempelvis FPSO, er andre viktige trender. Sett i sammenheng med en fortsatt global vekst i etterspørsel etter olje og gass, så gir dette grunnlag for å forvente fortsatt gode utsikter for de segmenter som Prosafe betjener.

Innenfor Offshore Support Services vil også første kvartal 2003 bære preg av at selskapet har to rigger under oppgradering, henholdsvis MSV Regalia og Safe Scandinavia, samt at Safe Caledonia er under mobilisering til Øst-Timor. MSV Regalia vil starte testing og driftsforberedelser i løpet av mars måned, i forkant av den første kontrakten for intervensjon av fire undervannsbrønner for Statoil i april. Deretter vil riggen forberede boligoppdrag for Hydro på Fram i slutten av andre kvartal og begynnelsen av tredje kvartal. Det arbeides med å skaffe ytterligere engasjement deretter, alternativt i Mexico. Safe Scandinavia vil være klar fra verftet i Gøteborg i løpet av februar, og deretter starte forberedelser til kontrakt for Statoil på Gullfaks i mars etterfulgt av en 152 dagers kontrakt for Hydro på Grane med oppstart i mai. Safe Caledonia ventes å starte sitt engasjement for Phillips på Bayu Undan i løpet av mai. For øvrig har Prosafe fem av selskapets rigger, Safe Lancia, Safe Britannia, Safe Regency, Safe Hibernia og Jasminia i Mexico. Enhetene har kontrakter som går til perioden ultimo mars - medio mai 2003. Aktivitetsnivået i Mexico er høyt. Pemex har uttalte mål om å øke olje-utvinningen på meksikansk sokkel, og en rekke anbud for boligoppdrag knyttet til både utbygging og drift og vedlikehold er utestående. Prosafe, og partneren Cotemar som står for driften av selskapets rigger i Mexico, ser med realistisk optimisme på mulighetene for flere nye oppdrag i området.

Innenfor Floating Production nærmer det seg oppstart på Abo FPSO, selskapets tredje FPSO. Konverteringen ble ferdigstilt innenfor tid og budsjett, og fartøyet ankom feltet i slutten av januar. Det arbeides nå med ankring og oppkobling av fartøyet, slik at det kan starte produksjonstest. Det er ventet at fartøyet skal være i ordinær produksjon innen utgangen av første kvartal 2003. For øvrig er FSO Madura Ayu erstattet med den noe større FSO Madura Jaya med effekt fra slutten av januar 2003. Det arbeides med å finne nytt engasjement for FSO Madura Ayu. Kontrakten for FSO Endeavor er nylig forlenget til juli 2004.
Aktiviteten i segmentet for flytende produksjonsløsninger er høy, selv om en ser at prosjekter skyves ut i tid. Prosafe vurderer flere anbud, og ser interessante muligheter for ny kontrakt i løpet av de kommende periodene.

Aktiviteten innen Drilling Services har vært høy i de siste perioder. I løpet av første kvartal 2003 reduseres aktiviteten på Oseberg C og Oseberg Øst, mens aktiviteten på de øvrige installasjoner forventes å være stabilt høy. Det ventes videre en jevn økning i aktiviteten knyttet til Kvitebjørn-prosjektet, der Prosafe skal starte boring for Statoil i juni 2003. Drilling Services har i løpet av fjerde kvartal etablert representasjon i Aberdeen, der hensikten er å følge muligheter for fremtidige boreoppdrag på britisk sokkel. Prosafe er en av tilbyderne på Norsk Hydros nye feltkontrakt for Oseberg C, Oseberg Øst, Oseberg Sør (først fra sommeren 2004), Oseberg B, Njord og Brage, som en venter vil bli avklart innen utgangen av første kvartal 2003. De generelle utsiktene for selskapets virksomhet er positive.

Prosafe er notert på Oslo Børs med ticker kode PRS.

Oslo, 10. februar 2003

Rapport 4. kvartal 2002