Nokia tekee aloitteen Push to talk over Cellular -päätelaitteiden yhteensopivuudessa

Nokia julkisti tänään aloitteen, jonka mukaan matkapuhelinoperaattorit voivat käyttää johtavien valmistajien push to talk -puhelimia yhteensopivasti Nokian push to talk -verkkoratkaisun kanssa. Samaan aikaan Nokia tarjoaa operaattoreille sujuvan kehityspolun tulevaan Open Mobile Alliancen (OMA) Push to talk over Cellular (PoC) -standardiin.

Nokia tukee voimakkaasti OMA:ssa meneillään olevaa standardointia, ja standardin odotetaan valmistuvan ennen tämän vuoden loppua. Jatkossa Nokian push to talk-tuotteet ovat täysin yhteensopivia OMA:n standardin kanssa.

Push to talk -palveluiden kysyntä markkinoilla on voimakasta jo nyt, joten kaupalliset Nokian Push to talk over Cellular-ratkaisuun perustuvat palvelut tuodaan GSM-verkkoihin jo tämän vuoden toisella neljänneksellä käyttäen standardia edeltäviä protokollia.

Nokian push to talk -verkkotuotteet tukevat jatkossa Nokian omien standardia edeltävien push to talk -puhelimien lisäksi muiden laitevalmistajien (Ericsson, Motorola ja Siemens) esittämää vaihtoehtoista standardia edeltävää protokollaa. Nokia odottaa muiden verkkovalmistajien vastaavasti tukevan Nokian push to talk -puhelimia jo standardia edeltävässä vaiheessa.

Nokia on testannut Push to talk over Cellular -teknologiaansa yli 30 operaattorin kanssa eri puolilla maailmaa ja yhtiöllä on kolme kaupallista sopimusta. Nokian ensimmäinen push to talk -puhelin, Nokia 5140 on kaupallisesti saatavilla tämän vuoden toisen neljänneksen aikana. Nokia esittelee tämän vuoden aikana useita push to talk -puhelimia, mukaan lukien Symbian-käyttöjärjestelmään perustuvia älypuhelimia. Vuodesta 2005 eteenpäin push to talk on vakio-ominaisuus kaikissa Nokian GPRS- ja WCDMA-puhelimissa.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kestävää kehitystä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja turvallisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia sekä operaattoreille ja yrityksille suunnattuja ratkaisuja. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu viidessä pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Nokia, Networks