Jaakko Pöyry Groupille sopimukset informaatio- ja paikkatietojärjestelmähankkeista Kiinassa ja Romaniassa

Maa ja Vesi Oy, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmään, on allekirjoittanut kaksi merkittävää informaatio- ja paikkatietojärjestelmiin liittyvää konsultointi- ja toimitussopimusta.

Kiinassa Guiyangin kaupungin kanssa allekirjoitettu, kokonaisarvoltaan 3 miljoonan euron sopimus kattaa Guiyangin paikkatietojärjestelmäkehityksen (GIS) ensimmäisen vaiheen. Maa ja Vesi Oy:n palvelut ja laitetoimitukset rahoitetaan suomalaisella sekaluotolla. Sopimuksen mukaisesti Maa ja Vesi Oy laatii vuosina 2005-2006 kaupungin tietohallintokeskukselle paikkatietotekniikkaan perustuvan johdon tietojärjestelmän perusrakenteen, hälytyskeskusjärjestelmän, ympäristön tilan ennustamisen perussovellukset (ilmanlaatu, tulvat) ja kaupunkilaisten interaktiivisen tiedotusjärjestelmän.

Guiyang on Lounais-Kiinassa sijaitsevan 37 miljoonan asukkaan Guizhou'n maakunnan pääkaupunki. Sen väkiluku on noin 3,5 miljoonaa ja se on yksi Kiinan hallituksen nimeämistä IT-kehityksen pilottikohteista.

Romaniassa Maa ja Vesi Oy:n johtama konsulttiryhmä on saanut tehtäväkseen rakentaa EU:n vesipuitedirektiivin vaatimusten mukaisen vesien hallinnan tietojärjestelmän ja tietokannan. EU:n rahoittaman sopimuksen arvo on 0,8 miljoonaa euroa. Hankkeen tarkoituksena on kehittää olemassaoleva kansallinen vesienhallinnan tietokanta vastaamaan mainitun EU-direktiivin edellyttämää kokonaisvaltaista vesien hallintaa sekä edistää tietokannassa olevan tiedon ja raporttien julkisuutta ja kykyä tuottaa tietoa EU:n lainsäädännön edellyttämiin raportteihin. Hanke toteutetaan ensivaiheessa pilottihankkeena Pitestin alueella, jossa kehitetään menetelmiä ja käytäntöjä sovellettavaksi kansallisella tasolla sekä hankitaan tietoa kansallisen tason laitehankintoja varten.

Jaakko Pöyry Groupin Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Jaakko Pöyry Infra. Sen liikevaihto v. 2003 oli 139 miljoonaa euroa. Liiketoimintaryhmällä on toimistoja 15 maassa ja sen palveluksessa on 1600 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Teuvo Salminen