Vacker svan till Aalborg Jule Akvavit

Danska Aalborg Akvavit är berömd över hela världen - och det är även Jule Akvavits speciella julkartong. Aalborg Jule Akvavit tillverkas bara i begränsad upplaga och vart tredje år får den en ny vacker flaska och kartong. Den senaste kartongen vann Pro Carton/ECMA Awards 2005.

Aalborg Akvavit tillverkas av V&S Danmark A/S (De Danske Spritfabrikker), Skandinaviens största producent och leverantör av akvavit. Företagets framgångar baseras på akvavitsortimentet och i dag levererar man den unika, smakrika alkoholdrycken till över 100 länder.

Årets Jule Akvavit-kartong har formgivits som en hyllning till H.C. Andersen för att högtidlighålla att det är 200 år sedan den berömde författaren föddes. Både flaskan och kartongen har inspirerats av en av H.C. Andersens mest kända och älskade sagor, Den fula ankungen, och återger en vacker svan. Kartongen är tillverkad av Ensocoat solidkartong från Stora Enso.

Samlarobjekt

- Den unika designen utgör ett starkt bidrag till vårt varumärke. Det gäller särskilt Aalborg Jule Akvavit som har blivit ett populärt samlarobjekt sedan drycken lanserades första gången 1982. Många köper två flaskor, en att dricka och en till samlingen, berättar Martin Bjelgaard, marknadschef på V&S Denmark A/S. Företaget har en lång tradition av att utmana förpackningsindustrin med sin ambitiösa och krävande inställning till design.

Tillverkaren av kartongen till Jule Akvavit utses genom en designtävling som anordnas av V&S Denmark tillsammans med Papermint Design som i många år har designat flaskorna till Jule Akvavit. Den här gången föll valet på Schur Pack Europe, en kartongtillverkare som har investerat stort i prepressutrustning och tryckpressar och som har en kreativ avdelning professionella och erfarna formgivare. Svanförpackningen designades av de tre företagen i ett mycket nära och kreativt samarbete.

- Formgivningen av den nya flaskan och kartongen till Jule Akvavit utgör verkligen en plattform för innovation. Det krävs massor av kreativitet, mycket starkt konverteringskunnande och rätt kartongmaterial för att hitta rätt lösning, understryker Zdenek Musil från Papermint Design.

Stark kartong med hög estetisk attraktionskraft

- Flaskan är tung, så vi behövde en stark, högkvalitativ kartong för att få en säker konstruktion. Kartongen består av tre delar med tryck på båda sidor. Det kräver att kartongen har mycket goda ytegenskaper på båda sidor och att den uppför sig optimalt i en komplicerad process, säger Peter Carl, försäljningschef på Schur Pack Europe. Ensocoats utmärkta tryckbarhet resulterar i ett briljant visuellt utseende som kommunicerar varumärkets främsta egenskaper utan kompromisser.

Kartongen till Aalborg Jule Akvavit vann dryckeskategorin inom Pro Carton/ECMA Awards 2005. Stil och elegans var några av orden som juryn använde när de beskrev den vinnande kartongen. En annan särskilt uppskattad egenskap var kartongens öppning med en simmande svan som breder ut sina vingar och skapar en blickfångande effekt.

Ytterligare information:

Stora Enso Danmark A/S