XANO: XANO förvärvar Värnamo Industri AB

XANO förvärvar Värnamo Industri AB XANO Industri AB har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Värnamo Industri AB (VIAB). VIAB tillverkar komponenter genom skärande bearbetning för industrier inom främst fordons- och maskinsystem. Företaget arbetar även som systemleverantör och tillhandahåller utöver detaljframställningen även komponentinköp, montering och provning. I förvärvet ingår även VIABs dotterbolag Turnab i Reftele. VIAB-koncernen har 70 anställda och omsätter 140 MSEK med ett resultat efter skatt om 12 MSEK. Koncernens balansomslutning uppgår till ca 95 MSEK, varav ca 45 MSEK utgör eget kapital. VIAB konsolideras i XANO-koncernen från den 2 januari 2007. Köpeskillingen, som erläggs dels kontant och dels med 20 000 XANO-aktier av serie B, uppges av avtalsmässiga skäl ej. XANOs styrelse har beslutat att utnyttja årsstämmans bemyndigande om rätt för bolaget att överlåta egna aktier i samband med förvärv. Med avdrag för bolagets kvarvarande innehav i egna aktier, 197 000 av serie B, medför överlåtelsen en ökning av antalet utestående aktier med 0,3 procent till 6 716 200. Förvärvet av VIAB innebär att XANO-koncernen tillförs ytterligare kompetens avseende skärande bearbetning och också förstärks som systemleverantör inom utvalda marknadssegment. För ytterligare information kontakta: » Sune Lantz, VD XANO Industri AB, tel 070-676 47 00. XANOs affärsidé är att utveckla, förvärva och driva tillverkande företagsgrupper med unika och/eller marknadsledande produkter. Verksamheten bedrivs i Sverige, Estland, Finland och Norge inom två områden; Industri och Automation. Industri omfattar företag som tillhandahåller avancerade tillverknings- och utvecklingstjänster avseende främst industriprodukter. Tillverkning sker genom rotationsgjutning, formsprutning och extrudering av plast samt maskinbearbetning av plast och metall. Företagen levererar såväl kundspecifika komponenter och system som egenutvecklade produkter inom flera användningsområden. Automation utgörs av företag som arbetar med utveckling och produktion av automationsutrustning inom flera områden; systemleveranser till livsmedels- och medicinteknisk industri, förpackningsmaskiner som hanterar lock/bottnar till dryckes- och andra livsmedelsförpackningar och ett egenutvecklat bokhanteringssystem för bibliotek. XANO-koncernen sysselsätter efter förvärvet 870 personer och omsättningen uppgår till ca 1,2 miljarder SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=350876&fn=wkr0010.pdf Pressmeddelande i pdf-format