Sandvik: Sandvik förvärvar Metso Powdermet AB

Sandvik förvärvar Metso Powdermet AB Sandvik tillkännagav den 23 november 2006 överenskommelsen med den finländska Metso- koncernen om förvärv av Metso Powdermet AB. Förvärvet beräknades vara slutfört före utgången av 2006. Förvärvet är nu slutfört per den 29 december, 2006 enligt planen. Sandviken den 2 januari 2007. Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Jan Lissåker, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 026-26 10 23. Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria material, special-legeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 39 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 63 000 MSEK. Sandvik Materials Technology är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande tillverkare av avancerade speciallegeringar och keramiska material. Affärsområdet utvecklar och levererar innovativa produkter och systemlösningar till en rad industrier där höga krav ställs på säkerhet, prestanda och produktivitet. Omsättningen är cirka 17 000 MSEK och antalet anställda omkring 8 400. Produktområden är Tube, Strip, Wire, Kanthal och Process Systems. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=350450&fn=wkr0010.pdf