NCC: NCC säljer polsk asfalt- och krossverksamhet för 1 0...

NCC säljer polsk asfalt- och krossverksamhet för 1 050 MSEK NCC säljer den polska asfalt, kross och beläggningsverksamheten, NCC Roads Polska, till det österrikiska företaget Strabag. Köpeskillingen uppgår till 1 050 MSEK för skuldfritt bolag vilket ger NCC en resultateffekt på cirka 400 MSEK. Affären förutsätter godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. NCC Roads Polska ingår i affärsområdet NCC Roads som är verksamt inom hela värdekedjan när det gäller asfalt, kross och beläggning. Den polska verksamheten, som år 2005 omsatte cirka 1,1 Mdr SEK, har cirka 900 anställda och huvudkontor i Warszawa. Affärsområdet NCC Roads hade år 2005 en omsättning på 8,7 Mdr SEK och 4 200 anställda. NCC Roads Polska har genom organisk tillväxt utvecklats till en ledande aktör inom asfalt, kross och beläggning i Polen. År 2005 producerade bolaget 1,3 miljoner ton asfalt med en marknadsandel 2005 på cirka 14 procent. Bolaget har också strategiska täkter och asfalt- och krossverk. Den huvudsakliga verksamheten ligger i centrala och västra Polen. Jonas Högberg, ansvarig för NCC Roads i Polen, kommer fortsättningsvis att arbeta kvar i NCC som vice Vd för affärsområdet NCC Roads med ansvar för bland annat NCC Roads i Finland och i Sankt Petersburg. − Anledningen till att vi säljer NCC Roads polska verksamhet är att vi vill fokusera affärsområdets verksamhet och framtida investeringar till den nordiska marknaden. Genom att frigöra kapital från den polska verksamheten kan vi fortsätta att investera i tillväxt i Norden, dels genom organisk tillväxt och dels genom förvärv, säger Alf Göransson, koncernchef i NCC. Försäljningen av NCC Roads Polska kommer att påverka resultatet under 2007, förutsatt berörda konkurrensmyndigheters godkännande av affären. Strabag har en omsättning om 10 Mdr Euro, 45 000 anställda och huvudkontor i Wien. För frågor, vänligen kontakta: Alf Göransson, koncernchef, NCC AB, tel 08-585 531 50 Annica Gerentz, informationsdirektör, NCC AB, tel 070-398 42 09 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=350380&fn=wkr0001.pdf