Biolin AB: Biolin har tillträtt Integration Diagnostics

Biolin har tillträtt Integration Diagnostics Biolin har idag tillträtt Integration Diagnostics i enlighet med köpeavtal ingånget den 23 oktober 2006. Integration Diagnostics (IDL) utvecklar och marknadsför produkter för mätning av stabiliteten hos dentala implantat. Produkterna är baserade på en patenterad mätmetod och säljs under varumärket Osstell Mentor. Produktsystemet består av mätinstrument och dess tillbehör, samt förbrukningsvara i form av så kallad SmartPeg, som blir ett allt viktigare inslag i försäljningen i takt med att den installerade basen av mätinstrument växer. IDL:s marknad består av de cirka 125 000 tandläkare och tandkirurger världen över som arbetar med dentala implantat, och målgruppen är således densamma som för dentala implantat. Marknaden för dentala implantat växer stabilt med cirka 20 % per år. Biolin äger sedan tidigare 47% och har förvärvat samtliga utestående aktier och optioner i IDL från minoritetsägarna. Köpeskillingen uppgår till cirka 23 MSEK. I Biolins regi kommer IDL att fokusera på en ökad tillväxt genom större marknadsinvesteringar och förbättrad distribution. Målet är att inom 3 år nå en omsättning om 30 MSEK och ett rörelseresultat före avskrivningar om 10 MSEK. För ytterligare information kontakta: Fredrik Lindgren VD, Biolin AB Telefon: 040-630 76 01 Mobil: 0705-61 61 77 fredrik.lindgren@biolin.se Biolin är en diversifierad koncern med teknologibaserade och utvecklingsintensiva företag inom Life Science och andra teknologiområden. Affärsidén är att vara en engagerad och långsiktig ägare till växande företag med god lönsamhetspotential i syfte att skapa hög avkastning för aktieägarna. Biolin består i nuläget av dotterbolagen Q-Sense, Ospol, Integration Diagnostics och Hansa Medical. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=350759&fn=wkr0001.pdf