Volvo: Volvoorder på 700 stadsbussar till Shanghai

Volvoorder på 700 stadsbussar till Shanghai Volvo Bussar har fått en order på 700 stadsbussar till Shanghai i Kina. Kina har skärpt sin miljölagstiftning och dessa är det första stadsbussarna med motorer som klarar utsläppskraven enligt Euro III. År 2005 tecknade Sunwin Bus, Volvo Bussars joint venture-företag i Shanghai, ett ramavtal för leverans av 2 000 stadsbussar till The Shanghai Bashi Industrial Co Ltd. 1 300 av dessa bussar har levererats under 2006. Nu har Bashi tecknat en order på de återstående 700 bussarna. Det gäller modellerna Volvo B6R och Volvo B7R. Leveranserna skall ske under första halvåret 2007 med leveransstart i januari. Kina följer reglerna i den europeiska lagstiftningen när det gäller emissioner. De startade senare men inför de nya emissionsstegen i snabbare takt än vad man gjorde i Europa. De bussar som nu skall levereras är de första med motorer som klarar Euro III, det emissionssteg som gällde i Europa så sent som i höstas. Chassierna kommer som packsatser från Volvo Bussars fabrik i Borås. De monteras sedan i Sunwin Bus fabrik i Shanghai där också karosserna tillverkas. När bussarna i denna order levererats kommer det i Shanghai att rulla mer än 4 000 Volvobussar. 2007-01-03 För ytterligare information, vänligen kontakta Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00 per-martin.johansson@volvo.com Ladda ner bild: http://imagebank.vbc.volvo.se/asset_server/asset_details.asp?idasset=359 4 Volvo Bussar är världens näst största tillverkare av tunga bussar. Sortimentet omfattar kompletta fordon, chassi, karosser, transportlösningar för städer, leasing, finansiering samt service och underhållskontrakt. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=351047&fn=wkr0001.pdf