Boliden: Boliden prissäkrar kopparproduktionen till 2010

Boliden prissäkrar kopparproduktionen till 2010 För att säkra delar av utbetalningarna i samband med investeringen i Aitik har Boliden förlängt sina metallprissäkringar med cirka två år fram till 2010. Detta innebär att 70 procent av den planerade prisexponeringen i koppar är säkrad till ett snittpris av 6 394 USD/ton för 2008 och till 5 920 USD/ton för 2009. Vidare har också säkringen av metallpriserna för guld, silver och bly förlängts fram till 2010. - Genom säkringen skapas en bättre långsiktig balans i vår verksamhet när vi kan trygga stora delar av investeringen i Aitik. Samtidigt väljer vi att behålla zinkproduktionen helt osäkrad och vara fullt exponerade mot prisutvecklingen på zink framöver, säger Jan Johansson, VD och koncernchef i Boliden. I tabellen nedan ges en sammanställning av Bolidens metallprissäkringar 2007-2009 för koppar, bly, guld och silver per den 1 januari 2007. 2007 2008 2009 Säkrad Säkrad Säkrad Metall Pris Andel 1) Pris Andel 2) Pris Andel 2) Koppar, USD/t 3 966 71% 6 394 70% 5 920 70% Bly, USD/t 1 191 49% 1 315 50% 1 252 50% Guld, USD/tr. 578 72% 665 70% 702 70% oz Silver, USD/ 9,26 51% 13,15 70% 14,59 70% tr. oz 1) Prisexponering för 2007 innehåller inköpskontrakt med ej slutförhandlade priseskaleringsklausuler (uppskattade). Utgången av slutförhandlingar kan komma att påverka säkrad andel 2007. 2) För 2008-2009 har priseskaleringsklausuler helt undantagits från exponeringen och därmed även säkrad andel. Nivån på eskalatorer i inköpskontrakt under 2008-2009 kan komma att påverka säkrad andel för dessa år. I de nu genomförda prissäkringarna av metaller har Boliden som tidigare också valt att säkra motsvarande valutaexponering i amerikanska dollar via säljoptioner. Genom optionerna är Boliden säkrad mot en försvagning av den amerikanska dollarn mot den svenska kronan, men drar fördel av en förstärkning. Golven i hela valutaoptionsportföljen fördelar sig mellan USD/SEK 6,0-7,4. För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef, Boliden AB, tel: 08-610 1602, 070-555 02 02 Staffan Bennerdt, Ekonomi- och finansdirektör, Boliden AB, tel: 08-610 1520, 070- 513 61 14 Boliden är ett av Europas ledande gruv- och smältverksföretag med anläggningar i Sverige, Finland, Norge och på Irland. Bolidens huvudprodukter är koppar, zink, bly samt guld och silver. Viktiga verksamheter är också prospektering och metallåtervinning. Bolaget har cirka 4 500 anställda och en omsättning på 35 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens Large Cap-lista och på Torontobörsen i Kanada. www.boliden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=351460&fn=wkr0010.pdf