Active Biotechs garanterade företrädesemission om 240 MSEK; Korrigering

Active Biotechs garanterade företrädesemission om 240 MSEK; KorrigeringAktieägare kan teckna en ny aktie för varje tiotal befintliga aktierSom angetts i pressmeddelande den 18 december 2006 har styrelsen för Active Biotech beslutat att genomföra en garanterad företrädesemission om 240 MSEK till teckningskursen 60 kronor per aktie. Av förbiseende angav detta pressmeddelande ett icke korrekt antal aktier för vilket aktieägare har rätt att teckna sig för (det meddelades felaktigt att aktieägarna kunde teckna sig för en ny aktie för varje tolvtal befintliga aktier). Aktieägare har rätt att med företrädesrätt teckna en ny aktie för varje tiotal befintliga aktier; denna korrigering meddelas härmed. Emissionsvolymen, 4,0 miljoner aktier, och samtliga andra villkor för emissionen är oförändrade. Även tidplanen är oförändrad. Emissionen är alltjämt i sin helhet garanterad av MGA Holding AB och Nordstjernan AB, som, på sätt som redan beskrivits, kommer att teckna sig för sina respektive företrädesrättsandelar i emissionen, teckna sig för de ytterligare aktier som övriga nuvarande aktieägare eventuellt väljer att ej teckna sig för samt, i erforderlig utsträckning, genom konvertering av konvertibler och därpå följande aktieteckning med företrädesrätt tillse att den fulla emissionsvolymen tillförs bolaget. Emissionen i korthetHögst 4,0 miljoner aktier emitteras Teckningskurs: 60 kronor per aktieAvstämningsdag för rätt att delta i emissionen: 24 januari, 2007Teckningsperiod: 26 januari - 9 februari, 2007 Tidplan19 januari, 2007Sista dag för handel inklusive rätt att erhålla teckningsrätter22 januari, 2007Första dag för handel exklusive rätt att erhålla teckningsrätter24 januari, 2007Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter 25 januari, 2007Prospekt offentliggörs26 januari, 2007Teckningstiden inleds9 februari, 2007Teckningstiden avslutas Lund den 4 januari, 2007Active Biotech AB (publ) Sven AndréassonVerkställande direktör För ytterligare information, vänligen kontakta:Sven AndréassonTfn: 046 19 20 49E-mail: sven.andreasson@activebiotech.com Hans Kolam, CFOTfn: 046 19 20 44E-mail: hans.kolam@activebiotech.com Active Biotech AB är ett bioteknikföretag fokuserat på forskning och utveckling av läkemedel. Företaget har en stark forskningsportfölj med fokus på autoimmuna/inflammatoriska sjukdomar och cancer. De projekt som avancerat längst är laquinimod, en substans i tablettform med unika immunmodulerande egenskaper, avsedd för behandling av multipel skleros, samt ANYARA för immunterapi, "targeted therapy", av lung- njur- och bukspottskörtelcancer. Företaget har ytterligare tre projekt i klinisk utveckling, TASQ för prostatacancer, 57-57 för SLE och RhuDex® för RA, samtliga i tablettform. Dessutom drivs projektet I-3D i preklinisk utveckling gemensamt med Chelsea Therapeutics. Active Biotech AB Box 724, 220 07 LundTfn 046-19 20 00Fax 046-19 20 50Text version / Internet version / Print / Close