Sardus: Ny VD och kraftig minskning av personal i Sardus ...

Ny VD och kraftig minskning av personal i Sardus Lätta Måltider Petri Salminen har utsetts till ny VD för Sardus Lätta Måltider Holding AB. Affärsenheten drar samtidigt ner antalet tjänster på tre orter med drygt 70-talet personer motsvarande cirka 55 heltidstjänster. Förändringarna är en del i den genomgripande åtgärdsplan som lagts för att vända det negativa resultatet under föregående år. Petri Salminen, som har lång erfarenhet av förändringsarbete inom livsmedelsproduktion, tillträder som ny VD för Sardus Lätta Måltider Holding AB under våren 2007. Petri Salminen har de senaste 12 åren ansvarat för flera europeiska produktionsanläggningar inom Gate Gourmet, en global producent av flygplansmat. Han kommer senast från en befattning som General Manager för Gate Gourmet i Sverige. De aviserade personalminskningarna som förhandlats med berörda fackliga organisationer i Stockholm, Norrköping och Halmstad får effekt från februari 2007 och är en följd av den översyn av affärsenheten som skett under hösten. Bl.a. genomförs en betydande koncentration av produktsortimentet samt produktionsoptimering vid anläggningarna. Helsingborg 2007-01-04 AB SARDUS (publ) Per Strömberg, Verkställande Direktör För ytterligare information kontakta: Per Strömberg, VD AB Sardus, 0703-85 11 91 Lars Ohlin, Direktör Affärsutveckling AB Sardus, 0705-29 00 37 Sardus är en av Sveriges ledande tillverkare av påläggsprodukter och leverantör av djupfrysta livsmedel för storhushåll. Produkterna marknadsförs under välkända och starka varumärken såsom Pastejköket, Arbogapastej, Lönnebergaskinka, Onsalakorv, Charkdelikatesser, Gea's blodpudding, Falbygdens Ost och 3-Stjernet. I koncernen, som omsätter drygt 2 miljarder kronor och har ca 1000 anställda, ingår affärsenheterna Sardus Chark & Deli, Falbygdens Ost, Sardus Lätta Måltider, Sardus Foodpartner samt den danska enheten 3-Stjernet. Sardus är noterat på den Nordiska börsens Small Cap lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=352045&fn=wkr0010.pdf