Medivir: Medivir ansöker om att få starta fas I kliniska ...

Medivir ansöker om att få starta fas I kliniska prövningar med MIV-701. Medivir har lämnat in en ansökan till en regulatorisk myndighet i Europa med begäran att få starta kliniska prövningar (fas I) med MIV-701, en hämmare av cathepsin K. Dessa prövningar bedöms kunna starta Q1 2007. Hög cathepsin K aktivitet anses ligga bakom sjukdomar som osteoporos, osteoartrit (artros), reumatoid artrit, Pagets bensjukdom och vissa benmetastaserande tumörer. Selektiv hämmning av cathepsin K representerar en ny behandlingsprincip för dessa sjukdomar. "Det finns ett mycket stort behov av nya och effektiva läkemedel mot dessa sjukdomar" säger Dr Disa Böttiger, ansvarig för Utvecklingsavdelningen/projektledare för MIV-701." Ännu finns det inget läkemedel på marknaden baserat på inhibition av cathepsin K . Flera stora läkemedelsbolag arbetar också med denna behandlingsprincip och det finns tidiga kliniska resultat där positiva effekter av att hämma cathepsin K har kunnat påvisats. Vår substans MIV-701 är en mycket potent och selektiv hämmare av cathepsin K och ger i flera modellsystem en kraftfull minskning av biomarkörer för bennedbrytning" Medel som hämmar cathepsin K förväntas minska bennedbrytningen vid osteoporos utan att hämma benuppbyggnaden. Detta skulle vara en stor fördel jämfört med de idag mest använda medlen mot osteoporos, olika bisfosfonater, vilka hämmar både nedbrytning och uppbyggnad av ben. Marknaden för medel mot osteoporos uppgår till drygt 9 miljarder USD årligen och bedöms ha en kraftig tillväxt till 11 miljarder USD år 2008. Medel som hämmar cathepsin K aktivitet förväntas också ha gynnsamma effekter vid artros och skelettmetastaser från elakartade tumörer. Artros är den vanligaste ledsjukdomen och hämning av cathepsin K erbjuder en möjlighet att bromsa ledbroskets nedbrytning. Marknaden för medel mot artros uppskattas till 4-5 miljarder USD årligen bara i USA. Nuvarande behandling av artros inskränker sig till smärtstillande och antiinflammatoriska medel vilka inte hindrar nedbrytningen av brosk. Den nuvarande marknaden för medel mot benmetastaserande tumörer är 1.5 miljarder USD årligen och även detta är ett område med ett mycket stort otillfredsställt medicinskt behov. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Rein Piir, Finanschef och IR ansvarig Medivir AB: +46 708 53 72 92. För mer information om Medivir vänligen se bolagets hemsida, www.medivir.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=352014&fn=wkr0001.pdf